Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkjeveland, Seline
dc.date.accessioned2023-07-13T12:43:13Z
dc.date.available2023-07-13T12:43:13Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078576
dc.description.abstractJenter med ADHD er en gruppe svært mange har minimal kunnskap om, og de fleste er ikke klar over at ADHD i jenter kan skille seg fra ADHD i gutter. Denne oppgaven bruker en teoretisk tilnærming for å ta for seg ADHD-problematikk i jenter. For å finne ut mer om ADHD-problematikken kommer tre hovedtema om diagnostisering, miljøterapi og tilrettelegging for å finne ut hvordan man best kan hjelpe disse jentene. Forskning på feltet kommer i form av tre godt utfyllende forskningsartikler som tar for seg relevant informasjon om arbeid med jenter med ADHD. Med problemstillingen «Hvordan kan skolen møte jenter med ADHD-problematikk», settes fokuset på hva sosialarbeiderne og andre i skolene kan gjøre for å legge et godt grunnlag for deres fremtid. Mye kommer ned til at det er manglende kunnskap om ADHD i jenter, og at mye kan bedres ved at de som jobber med disse jentene er tålmodige, nysgjerrige og åpne for å lytte og lære. Diagnostisering kan spille en rolle om hvordan disse jentene blir møtt, men selv uten en diagnose er det ulike måter å hjelpe jenter med mistanke om ADHD-problematikk. Ved å lytte til deres interesser, utfordringer og tanker kan vi iverksette tilpassede tiltak for individene for å hjelpe med motivasjon og mestring. Forutsigbarhet og trygge omgivelser bidrar til et godt psykososialt miljø, som har en stor påvirkning på jenter med ADHD. Miljøterapi kan være en svært god behandlingsform, om utformingen av dette miljøet tar til betraktning behovene, tankene og uttrykkene til jenter med ADHD.en_US
dc.description.abstractAbstract Girls with ADHD are a group very many people have minimal knowledge of, and most are not aware that ADHD in girls can differ from ADHD in boys. This thesis uses a theoretical approach to deal with ADHD problems in girls. In order to find out more about the problem of ADHD, there are three main topics about diagnosis, environmental therapy and facilitation to find out how best to help these girls. Research in the field comes in the form of three wellcomplementary research articles that deal with relevant information about work with girls with ADHD. With the research question of this study; "How can the school meet girls with ADHD problems", the focus is on what staff in the schools can do to lay a good foundation for their future. A lot comes down to the fact that there is a lack of knowledge about ADHD in girls, and that a lot can be improved if those who work with these girls are patient, curious and open to listening and learning. Diagnosis can play a role in how these girls are met, but even without a diagnosis there are various ways to help girls with suspected ADHD problems. By listening to their interests, challenges, and thoughts, we can implement customized measures for the individuals to help with motivation and coping. Predictability and safe surroundings contribute to a good psychosocial environment, which has a major impact on girls with ADHD. Environmental therapy can be a very good form of treatment, if the design of this environment takes into account the needs, thoughts and expressions of girls with ADHD.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen i Voldaen_US
dc.titleADHD hos jenter. En teoretisk studie om tilpassede tiltak og støtte i skolemiljøeten_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.source.pagenumber34en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel