Browsing Mastergradsoppgåver by Title
Now showing items 353-372 of 396
-
Tatere og skolen. En studie av forholdet mellom tatere og skolen. Hva er taternes og skolens erfaringer med skolesituasjonen for elever med taterbakgrunn?
(Master thesis, 2013)Summary The national minority “Travellers and school”, is the topic of my thesis. There has been research on the people since pioneer and social scientist Eilert Sundt first began to take an interest in them in the ... -
«TETT PÅ». Ein kvalitativ studie om lærarar sine erfaringar med å skape autismevennlege miljø i folkehøgskulen
(Master thesis, 2024)Denne studien handlar om erfaringar lærarar i folkehøgskulen har med å legge til rette for autismevennlege miljø i folkehøgskulen. Stadig fleire ungdommar med autismespekterforstyrringar (ASF) vel å gå på folkehøgskule ... -
Tidlig innsats. Spesialpedagogisk hjelp til førskolebarn med cochleaimplantat (CI)
(Master thesis, 2013)Summary The extent of support regarding special education in this survey, both in regards to special education and assistants/educators, varies extremely. How much special education a child with CI receives, might look ... -
«... til ogsaa i dette Fag at kunde faa drive min Næring ...». Hvordan og hvorfor jordmødre i Norge ble hjelpevaksinatører
(Master thesis, 2024)Oppgavens hovedanliggende er å belyse spørsmålet om hvordan og hvorfor jordmødre i Norge ble hjelpevaksinatører. Med bakgrunn i vaksinasjonshistorie og i dialog med samtidens kontekst, har oppstarten av undervisningen i ... -
Tilpasset opplæring for flerspråklige elever. En kvalitativ studie av læreres og spesialpedagogers erfaringer med tilpasset opplæring for flerspråklige elever med vetdtak om spesialpedagogikk
(Master thesis, 2022)Abstract The purpose of this master’s thesis is to investigate how teachers and special educators adapt their teaching for multilingual students with special educational needs. In recent years, Norway has had an increasing ... -
To sider av samme sak. En undersøkelse av fortellertekniske forskjeller mellom nyheter presentert på TV og Facebook
(Master thesis, 2018)Denne oppgaven er en undersøkelse av fortellertekniske forskjeller mellom NRKs TV-reportasjer og videoer på Facebook der samme nyhetssak skal formidles. I tillegg til å se på de konkrete forskjellene har målet vært å ... -
Traumatiserte minoritetselever i norsk skole
(Master thesis, 2014)Summary The aim of this study is to examine how traumatized minority students are received in Norwegian schools. How can we identify these students? What is being done to help them? The study has used the triangulation ... -
Traumebevisst omsorg og livsmestring i skolen. En kvalitativ studie av skolepersonell sine refleksjoner rundt traumebevisst omsorg og livsmestring i skolen
(Master thesis, 2021)Sammendrag Målet med denne studien har vært å utforske skolepersonells refleksjoner rundt traumebevisst omsorg i den ordinære skolen. Traumebevisst omsorg (TBO) er etablert i flere spesialskoler og ved flere spesialavdelinger ... -
Trå oss ikke for nær! Møter mellom «high class» og allmuen i Romsdalen 1860–1926.
(Master thesis, 2014)Summary The following essay will consider the cultural encounter between representatives of the upper class from foreign countries, mainly British citizens, and the local lower class people in the valley of Romsdalen on ... -
«Tråden som spinn mellom oss». Tilhøyrsle, identitet og eksistensiell tematikk i Urd (2013) av Ruth Lillegraven i lys av langdiktet sine utstrekte strukturarr
(Master thesis, 2024)Denne masteravhandlinga utforskar langdiktet Urd av Ruth Lillegraven frå 2013 – eit verk som gjennom ein særeigen kombinasjon av episke og lyriske trekk formidlar innsikt i liva til to kvinner, Seselja og Cecilie, som er ... -
Tverrsektoriell samskaping – veien til bedre gjennomføring i videregående opplæring?
(Master thesis, 2017)Formålet med denne studien har vært å finne ut hvordan aktørene som hjelper de unge gjennom utdanningen sin samskaper for at gjennomføringen skal bli bedre, i videregående opplæring. Dette er et aktuelt tema som er viktig ... -
Understanding education policies from formulation to implementation. The case of inclusive education in selected secondary schools in Malawi
(Master thesis, 2020)Sammendrag: Bakgrunn: Utbredelsen av funksjonshemninger som kan påvirke læring er høy i lavinntektsland som Malawi, og elever i videregående skoler er i flertall. Med bruk av både Spesialpedagogikk i 1981, og Inkluderende ... -
Underveisvurdering for lærelyst i engelskundervisningen på mellomtrinnet. Et utvalg lærere sin opplevelse av arbeid med underveisvurdering for å fremme lærlyst.
(Master thesis, 2022)Sammendrag Formålet med denne studien har vært å se nærmere på hvordan engelsklærere på mellomtrinnet opplever sitt arbeid med underveisvurdering for å fremme lærelyst hos elevene. Lærelyst er et nytt begrep i opplæringsloven ... -
Underveisvurdering i den særskilte norskopplæringen. En casestudie av en innføringsklasse på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)Abstract This master’s thesis explores assessment for learning in the adapted education in Norwegian. In accordance with the regulations to the Education Act, all pupils have the right to assessment for learning, and this ... -
Ungdom og depresjon - utbredelse og sammenheng med sentrale faktorer i unges liv
(Master thesis, 2008) -
Ungdomar i lokaldemokratiet. Ein studie om deltaking i kommunedelsutval
(Master thesis, 2022)This study is taking a closer look at young people`s participation in sub-municipal democratic bodies. This is a local democratic scheme, introduced in the new Aalesund municipality after the amalgamation where 5 municipalities ... -
Ungdomsskoleelevenes perspektiv på egen motivasjon i koronatiden. En kvalitativ studie av elever på 10. trinns erfaringer med egen motivasjon for læring i digital hjemmeskole
(Master thesis, 2021)Abstract Abstract The theme of this master's dissertation is student motivation in school. As a result of the outbreak of the Covid-19 pandemic, all Norwegian schools were shut down. The consequence of this was that ... -
Ungdomsskuleelevars oppleving av meining og meiningsfullheit i skulen – og samanhengen med matematisk forståing
(Master thesis, 2023)Denne studien studerer elevar si forståing av meininga med skulen, deira oppleving av meiningsfullheit i skulen, og deira forståing i matematikk. Samanhengen mellom desse fenomena er også noko studien vil belyse. Eit ... -
The United States Constitution: An Aesthetic Analysis
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgåva føretek eg ei estetisk analyse av den amerikanske grunnlova. Eg ser på lovnaden gjeven av “We the People” om å danne ein “meir perfekt union” (more perfect union) som eit estetisk prosjekt, og oppgåva ...