Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorChristensen, Doris
dc.coverage.spatialSogn og Fjordane, Norwayen
dc.date.accessioned2017-06-21T09:31:19Z
dc.date.available2017-06-21T09:31:19Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2446553
dc.description.abstractTema i denne oppgaven er angst og atferd hos barn i alderen 8 – 13 år. Hovedfokus er hvordan barna selv beskriver angst og atferd gjennom svar på to standardiserte spørreskjema, Spence Childrens Anxiety Scale (Spence, 1998) og Strength and Difficulties Questionnaire (Goodman, 1997). Formålet med studien er å få mer innsikt og forståelse for fenomenet angst. Det belyses hvordan atferd kan arte seg for barn med angst og i hvilken grad det kan sees en samvariasjon mellom angst og eksternalisert atferd forstått som atferdsvansker og hyperaktivitet/ oppmerksomhetsvansker. For å forsøke å finne svar ble disse fire forskningsspørsmål sentrale: 1. Hvor mange barn forteller om angst som plager dem i hverdagen? 2. Hvilke barn er mest sårbare for utvikling av angst? 3. Hva preger barns atferd når de beskriver mer angst enn gjennomsnittet av barn på deres alder? 4. Hvordan er forskjellen mellom jenter og gutter i forhold til angst og atferd når de blir spurt selv? Studien bruker primærdata samlet inn til dette formålet. Dataene er del av et større forskningsprosjekt og av den grunn omfatter undersøkelsen flere spørreskjema som kartlegger ulike deler av barns psykiske helse. Angst anerkjennes som en av de vanligste følelsesmessige vansker hos barn og ungdom. Angst er tilstedeværende med ulike karakteristika og intensitet hos svært mange barn i løpet av oppveksten. Dette er vanlig og sees for de aller fleste som «utviklingsangst» hvilket er et forbigående fenomen knyttet til alder og utviklingsnivå. Forskning forteller at angst for de barna som beskriver et lavt eller middels høyt angstnivå, som regel ikke vil ha varige plager med tilstanden. Dette ser annerledes ut for de barn som rapporterer om et svært høyt nivå angst. Mens andre indkatorer som kan identifisere hvem som sannsynligvis får langvarige vansker som følge av angst har vært vanskelig å finne, så ser det ut til at de med mest angstplager beholder disse over lengre tid. Undersøkelsen i denne studien finner at 6,4 % av jentene og 3,9 % av guttene beskriver høy grad av angst som antas å skape vansker i den daglige fungering med hensyn til skoleprestasjoner, venneforhold og selvstendighet. Noen av disse barna beskriver også vansker med eksternalisert atferd, men det ser ut til at dimensjonen oppmerksomhetsvansker gir større negativt utslag enn atferdsvansker.nb_NO
dc.description.abstractAbstract This master’s thesis is anxiety and behaviour among children between 8 – 13 years old. The main focus is how children themselves describe anxiety and behaviour through their answers on two standardized questionnaires, Spence Childrens Anxiety Scale (Spence, 1998) and Strenght and Difficulties Questionnaire (Goodman, 1997). The thesis aim is insight and a deeper understanding of the phenomenon anxiety and to what degree there might be a covariation or correlation between anxiety and externalized behaviour, measured as conduct disorder and hyperactivity/ inattention. To try and find answers these four research questions are central: 1. How many children report anxiety that is affecting theire daily life? 2. Which children are more vunerable for developing anxiety? 3. What characterizes childrens behaviour when they describe more anxiety than the average among children at the same age? 4. How is the difference between girls and boys related to anxiety and behaviour according to them selves? The studie uses primary data collected for this purpose. This data is part of a larger researchproject and for that reason the survey consists of several questionnaires studying different parts of childrens mental health. The study finds that anxiety is of the more common emotional difficulties among children and adolescents. Anxiety is present with several characteristics and different intensity in many children through childhood. This is normal, most commonly thought of as «developmental anxiety» and recognized as a passing phenomenon due to age and developing stage. Research tells us that for those children who reports anxiety level as low or medium, usually will not suffer from severe anxiety at a later stage. This seems not to be the case for those who report high state of anxiety. While other indicators that might identify those who is more prone to troublesom anxiety has been difficult to find, children with high state of anxiety seems to be suffering from this over a long period of time. This survey shows that 6,4 % of girls and 3,9 % of boys report anxiety to a degree that probably gives them hardships in their daily functioning in school, with friends and due to expected indipendence. Some of these children also describes difficulties with externalized behaviour, though it looks like the hyperactive/inattentive – dimension is more dicisive for the result than the conduct disorder-dimention.en
dc.language.isonob
dc.publisherHøgskulen i Voldann_NO
dc.titleAngst hos barn. Forekomst og karakteristika ved angst og eksternalisert atferd hos barn i 3. – 7. klasse i Sogn og Fjordanenb_NO
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen
dc.rights.holderforfattarennn_NO
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Clinical medical disciplines: 750::Psychiatry, child psychiatry: 757en
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Preventive medicine: 804en
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Psychology: 260::Developmental psychology: 265en
dc.source.pagenumber152


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel