dc.contributor.author | Vik, Natalie | |
dc.date.accessioned | 2018-05-02T19:17:41Z | |
dc.date.available | 2018-05-02T19:17:41Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2496857 | |
dc.description.abstract | Denne bacheloroppgaven fokuserer på hva tilknytning er, og hvordan det legges til rette for trygg tilknytning for de yngste barna i barnehagen. Følgende problemstilling ble dermed formulert: «Hva er tilknytning, og hvordan legges det til rette for trygg tilknytning med de yngste barna i barnehagen?»
For å få et svar på problemstillingen min, har jeg valgt å gå dypere i litteratur, i tidligere forsking og gjennomføre kvalitative forskingsintervju med 4 informanter som jobber ute i barnehagene. Jeg intervjuet to pedagogiske ledere og to assistenter fra forskjellige småbarnsavdelinger.
Informantene mine har mye og god erfaring med å jobbe på småbarnsavdeling og de er enige om det meste, men enkelte ting skiller dem fra hverandre. De legger vekt på å bruke mye tid, skape trygghet og være tilstede for barna der de er. For å få til et nært bånd mellom personalet og barnet nytter alle seg av primærkontakter. Det som skiller informantene fra hverandre gjelder bruken av primærkontakter og tidsbruken i forhold til relasjonsbygging. Det kunne være utfordrende å skape gode relasjoner til barna på grunn av andre praktiske gjøremål som ofte stjal tid fra å være sammen med barna. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Høgskulen i Volda | nb_NO |
dc.subject | barnehage, yngste, tilknytning, tryggleik, trygghet, relasjon, kvalitativ metode | nb_NO |
dc.title | Tilknytning i møte med de yngste barna i barnehagen | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 40 | nb_NO |