Show simple item record

dc.contributor.authorYstenes, Edel Pernille
dc.date.accessioned2018-08-29T12:30:30Z
dc.date.available2018-08-29T12:30:30Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2559885
dc.description.abstractDenne studien tar for seg særemnet/fordypningsemnet i norsk på VG3, slik det fremkommer i læreplanene fra 1974 da videregående skole ble innført for alle og til 2013. I dette arbeidet har jeg sett på hvordan læreplanmålet har endret seg med og i hvilken grad lærebøkene har fulgt endringene i læreplanen. Til sist har jeg sett på noen undervisningsopplegg fra lærere som de selv bruker i arbeidet med fordypningsemnet i sine klasser. Utgangspunktet er erfaringer om at begrepene særemne og fordypningsemne brukes synonymt, og uavhengig av hvilket begrep gjeldende læreplan bruker. Særemne brukes ikke i læreplanen fra 1974, men brukes i enkelte dokumenter og lærebøker før det kommer inn i læreplanen R94. Fordypningsemne er begrepet som brukes i LK06 og 2013-revisjonen. Jeg stiller dermed spørsmålet om denne oppgaven har fått sitt egen betydning og innhold uavhengig av læreplanen, med andre ord at det finnes en egen særemne-diskurs. De fleste forbinder fordypningsoppgaven med et litterært studium, men alternativ til det litterære er antydet i den første læreplanen og forsterkes under R-94. Etter Kunnskapsløftet i 2006, og en revisjon av læreplan i norsk i 2013, er læreplanmålet om fordypningsemnet blitt svæ1i åpent. De syv undervisningsoppleggene som blir presentert i denne studien, har i de fleste tilfellene lagt en klar og tydelig vekt på det litterære særemnet. Begrepene fra den første læreplanen om sjangerstudium, forfatterstudium, temastudium og periodestudium er fremdeles begreper som brukes. Begrepet «annet norskfaglig emne», som det står i de siste læreplanene, har ikke på samme måte funnet veien til undervisningsoppleggene. I lys av dette har jeg sett på om fordypningsemnet fremdeles betraktes som et litterært særemne. I denne studien har jeg bare brukt trykt tekst, som undervisningsopplegg, læreplaner og lærebøker. I analysen har jeg henvist til John Goodlads læreplannivåer. Som metoder har jeg brukt dokumentanalyse og diskursanalyse.
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen i Voldanb_NO
dc.titleSæremne, sært eller særegent. En studie av fordypningsemnet i norsk på VG3nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Nordiske språk: 018nb_NO
dc.source.pagenumber143nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record