Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorChristiansen, Helle
dc.date.accessioned2019-11-05T12:13:41Z
dc.date.available2019-11-05T12:13:41Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2626608
dc.description.abstractMed utgangspunkt i problemstillingen "Hvilke erfaringer har personalet med tilrettelegginger for døve barnehagebarn?" har jeg brukt en kvalitativ metode i arbeidet med dette, og samlet inn data ved epost-intervju av en barnehagelærer, fagarbeider, tegnspråkressurs og pedagogisk leder/styrer. De fire har vært med på å besvare denne problemstillingen. Bakgrunnen for oppgaven er et ønske om å rette oppmerksomheten mot de døve barn som er alene i en hørende barnehage, og deres situasjon i forhold til det å få en god tilrettelegging av et kompetent personale. Formålet er å undersøke hvilke typer tilrettelegging det er viktig å arbeide med. Hva er det viktigste de personale med deres kompetanse, kunnskap og ferdighet i tegnspråk og deres vitende om døve. Informantene har mange gode erfaringer om hvordan de kan legge til rette for en trygg barnehagehverdag for et døvt barn og de deler sine metoder med meg. De fleste svar som informantene ga meg er like, men de arbeider også ulikt og har forskjellig erfaring. På den måten håper jeg å gi inspirasjon til andre som arbeider med døve barn, slik at de kan bidra til at det døve barnet blir en del av fellesskapet og ha et godt samspill med andre barn. Konklusjonen jeg har kommet fram til i denne oppgaven er, at kompetanse om både tilretteleggingen og tegnspråket vil bidra til at personalet fokuserer på barnet og dets behov vil gi det en følelse at jeg er i fellesskapet med andre selv om vi snakker forskjellige språk, trygghet, samspill, vennskap. Personale er trygge på deres kompetanse og er tilgjengelig, og møter barnet med åpne holdninger, trygghet og kjærlighet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen i Voldanb_NO
dc.subjecttegnspråknb_NO
dc.subjecthørselshemmngnb_NO
dc.subjecttilretteleggingnb_NO
dc.subjectdøve barnnb_NO
dc.subjectbarnehagenb_NO
dc.subjectinkluderingnb_NO
dc.titleEn intervjustudie om erfaringer med døve barn i en hørende barnehageverdennb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber42nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel