Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBrunsvik, Anne-Gry Riise
dc.contributor.authorGrendal, Christine
dc.date.accessioned2022-07-22T06:40:25Z
dc.date.available2022-07-22T06:40:25Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007684
dc.description.abstractFaglitteraturen har et økt fokus på viktigheten av å forholde seg profesjonell i sosialt arbeid og hvor avgjørende det er med gode relasjoner. Men det er lite informasjon om hvordan dette skal utøves i praksis. Dette prosjektet forsker derfor på hvordan profesjonsutøvere innenfor rusfeltet unngår å være for privat i møte med beboere samtidig som de skal være personlige nok til å danne gode relasjoner og utøve arbeidet på en profesjonell måte. Hensikten for denne forskningen var å bidra til å skape en større trygghet og mindre usikkerhet for fremtidige studenter innenfor sosialt arbeid og nyutdannede sosialarbeidere som ikke har funnet sin balansegang rundt dette skillet enda. Men også for erfarne sosialarbeidere som vil tilegne seg mer kunnskap på dette området. Slik at dette prosjektet kunne ha en overføringsverdi til de som vil reflektere rundt hvem man er som yrkesutøver, og forstå hvordan ens eget privatliv kan kunne påvirke utøvelsen av det viktige arbeidet man utøver som profesjonsarbeider. Med en abduktiv forskningsmetode og innhenting av datamateriale gjennom faglitteratur og kvalitativ forskning, har dette prosjektet valgt å sette empirien i lys av en etisk forståelse for nærme seg en konklusjon. Funnene ble innsamlet gjennom intervju, hvor situasjoner og erfaringer fortalt av relevante intervjuobjekter som arbeider innenfor feltet, ble systematisk inndelt og koblet til relevant etisk teori. Mye av den innhentede empirien har likhetstrekk og ga derfor en gyldig konklusjon. Avslutningsvis blir det konkludert med at det ikke finnes en riktig måte å balansere skillet mellom privatpersonen og profesjonsutøveren innenfor dette arbeidet. Dette skillet må skapes individuelt basert på erfaringer og lærdom hos den enkelte.en_US
dc.description.abstractAbstract The academic literature has an increased focus on the importance of staying professional in social work and how crucial good relationships are. But there is little information about how this should be exercised in practice. This project therefore researches how professionals in the field of substance abuse avoid being too private in the face of residents while being personal enough to form good relationships and practise their work in a professional manner. The purpose of this research was to help create greater security and less uncertainty for future students in social work and newly qualified social workers who have not yet found their balancing act around this distinction. But also for experienced social workers who want to acquire more knowledge in this area. So that this project could have a transfer value to those who want to reflect on who you are as a professional, and understand how one's own private life can affect the exercise of the important work one does as a professional worker. With an abductive research method and the collection of data material through non-fiction and qualitative research, this project has chosen to put the empirical in the light of an ethical understanding of approaching a conclusion. The collected data were collected through interviews, where situations and experiences told by relevant interviewees working in the field were systematically divided and linked to relevant ethical theory. Much of the obtained empirical data has similarities and therefore provided a valid conclusion. In conclusion, it is concluded that there is no right way to balance the distinction between the private individual and the professional within this work. This distinction must be created individually based on the experiences and lessons learned of the individual.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen i Voldaen_US
dc.titlePersonlig men ikke privat. En studie av hvordan yrkesutøvere som arbeider innenfor rusfeltet skiller mellom den profesjonelle og private rollenen_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.source.pagenumber41en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel