Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFondevik, Birgitte
dc.contributor.authorJohansen, Andrine Valderhaug
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2022-08-30T12:25:31Z
dc.date.available2022-08-30T12:25:31Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014392
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om hvordan man som norsklærer kan arbeide med ord- og begreper i den særskilte norskopplæringen, for å bedre elevenes leseforståelse. Bakgrunnen for valg av tema og problemstilling er tidligere forskning knyttet til sammenhengen mellom elevers ordforråd og tilgang på innhold i tekster, samt andre teorier knyttet til flerspråkliges ord- og begrepsforståelse, lesing og leseforståelse. Studien har et kvalitativt forskningsdesign, og benytter deltakende observasjon og semistrukturert intervju som forskningsmetoder. Disse forskningsmetodene skal sammen bidra til å svare på problemstillingen: Hvordan kan man som lærer i særskilt norsk arbeide med ord-og begreper for å utvikle elevenes leseforståelse? Datainnsamlingen er gjort på Lykke ungdomsskole. Datamaterialet består hovedsakelig av observasjoner av norsklæreren, men to av timene var også tospråklig lærer til stede. I tillegg intervjuet jeg samme norsklærer i etterkant av observasjonene. Masteroppgaven viser flere hovedfunn knyttet til problemstillingen. For å kunne arbeide med ord- og begreper tar læreren utgangspunkt i den språklige kompetansen, og de erfaringene og interessene som elevene sitter med. Læreren er opptatt å velge tekster som er kognitivt utfordrende, men som samtidig skal være motiverende for elevene. Dette krever god lærerstøtte som hjelper elevene gjennom hele leseprosessen. I undervisningen handlet det særlig om å bruke elevenes erfaringer til å aktivere bakgrunnskunnskap og førforståelse, visualisere og konkretisere ord- og begreper, og å anerkjenne elevenes morsmål som en ressurs i undervisningen for bedre språklæring. Som en del av ordinnlæringen hadde læreren fokus på ordenes innholdsdimensjon gjennom direkte ordforklaringer og bruk av synonymer, til fordel for ordenes form- og bruksdimensjon. Ifølge forskningen i masteroppgaven min hadde disse undervisningsstrategiene, sammen med lesestopp og samtaler om tekstens innhold, betydning for elevene sin forståelse av teksten og deres evner til å trekke egne slutninger. Samtidig viser forskningen min et uutnyttet potensial når det kommer til ordinnlæringen og elevenes totale leseforståelse, og bruk av elevenes språkkunnskaper for videre læring i lys av transspråkingnb_NO
dc.description.abstractThis master’s thesis is about how teachers can work with words- and concepts in the adapted Norwegian language education, in order to improve the pupil’s reading comprehension.The background for the choice of topic and research question, is previous research related to the connection between pupil’s vocabulary and access to content in texts, as well as other theories related to multilingual’s vocabulary and conceptual understanding, reading, and reading comprehension. The study has a qualitative research design and uses participatory observation and semistructured interview as research methods. Together, these research methods will contribute to answer the research question: How can you as a teacher in adapted Norwegian language education work with words- and concepts to develop the pupil’s reading comprehension? The data collection is done at Lykke lower secondary school. The data mainly consist of observations of the Norwegian teacher, but two of the lessons were also a bilingual teacher present. In addition, I interviewed the same Norwegian teacher after the observations. The master`s thesis shows several main findings related to the research question. In order to work with words- and concepts the teacher lifts the pupil’s linguistic competence, and their experiences and interest as important for their learning. The teacher is conscious of choosing texts that are cognitively challenging, but that also is motivating for the pupils. This requires good teacher support that helps students throughout the reading process. Among other things, the teaching involved using student’s experiences to enable background knowledge and preconceptions, visualize and identify words- and concepts, and to recognize the pupil’s native language as a resource. As a part of the word- and concepts learning, the teacher focused on the content dimension of the words through direct word explanations and the use of synonyms, in favor of the form and use dimension of the words. According to my research in this master’s thesis, these teaching strategies together with reading stops and conversations about the content of the text, had an impact on student’s understanding of the text and their ability to draw their own conclusions. At the same time, my research shows an unused potential when it comes to word learning and the pupil’s overall reading comprehension, and the use of the pupil’s total language skills for further learning.en_US
dc.language.isonob
dc.publisherHøgskulen i Voldann_NO
dc.titleArbeid med ord- og begreper i den særskilte norskopplæringen på ungdomstrinnetnb_NO
dc.title.alternativeHvordan kan man som lærer i særskilt norsk arbeide med ord-og begreper for å utvikle elevenes leseforståelse?nb_NO
dc.title.alternativeHow can you as a teacher in adapted Norwegian language education work with words- and concepts to develop the pupil’s reading comprehension?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holderForfattarennn_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281nb_NO
dc.source.pagenumber92en_US
dc.description.localcodeMAGLU 5-10


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel