Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBerget, Ingeborg Lid
dc.contributor.authorSkåre, Cecilie
dc.coverage.spatialNorway. Møre and Romsdal county. Ålesund municipalityen_US
dc.date.accessioned2022-09-20T09:09:13Z
dc.date.available2022-09-20T09:09:13Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3019074
dc.description.abstractAbstract In this master’s thesis, I describe the development of a program that aims to foster the use of mathematical modelling in teaching in lower secondary schools. The master’s thesis follows principles for educational design research and the development takes place through a collaboration with six teachers who test the material and evaluate it during and after the program is completed. The aim of the teaching plan is to make it easier for teachers who do not have experience with mathematical modelling to get started using it in the classroom. The aim of the study is not to map the effects of the plan, but to gain insight into the teachers´ challenges and opportunities as they implement the plan. Also, by using their experiences, the aim is to develop the program further, both in terms of content and successful implementation. The implementation of the unit plan is based on principles from school improvement research, in terms of what makes teachers change their practice, and what might limit their development. Based on theory of mathematical modelling and the participants´ prior knowledge, I prepared a program (unit plan) consisting of a course and six tasks. The participants would implement the program (?) in the classroom during the spring of 2021. The data collected both before and after the program, was conducted by interviews. The participants also wrote their immediate reflections after each session. The participants’ own reflections in the logs, and those conducted together in the interviews, are discussed in the light of my thesis statement.The results of the discussions have given me the possibility to revise and improve the original program to make it as useful as possible for teachers who want to try out mathematical modelling in lower secondary school. The result of the process is a program consisting of: - A Power Point presentation with a script for a mini course on mathematical modelling. - A collection of modelling assignments with a teacher’s guide for each assignment. Also included are tips and advice for planning, implementation, and evaluation of mathematical modellingen_US
dc.description.abstractSammendrag I denne masteroppgaven beskriver jeg utviklingen av et undervisningsopplegg som har som mål å stimulere bruken av matematisk modellering i undervisningen i ungdomsskolen. Masteroppgaven følger prinsipper for pedagogisk designforskning og utviklingen skjer gjennom et samarbeid med seks lærere som prøver ut opplegget og evaluerer det både underveis og i etterkant. Målet med undervisningsopplegget er å gjøre det lettere for lærere som ikke har erfaring med matematisk modellering å komme i gang i klasserommet. Målet med studiet er ikke å kartlegge effekten av opplegget, men å få innsikt i lærernes utfordringer og muligheter ved å gjennomføre undervisningsopplegget, og ved hjelp av deres erfaringer videreutvikle det både med tanke på innhold og vellykket implementering. Gjennomføringen av opplegget er basert på prinsipper fra forskning om endringsarbeid i skolen, om hva som bidrar til å endre lærernes praksis og hva som kan hindre denne utviklingen. Med utgangspunkt i teori om matematisk modellering og deltakernes førkunnskaper, utarbeidet jeg et program bestående av et kurs og seks oppgaver som deltakerne skulle gjennomføre i klasserommet i løpet av våren 2021. Data ble samlet inn både før og etter programmet ble gjennomført i form av intervju. I tillegg skrev deltakerne logg, en umiddelbar refleksjon, etter hver økt. Deltakernes egne refleksjoner i loggene og de vi har gjort oss sammen i intervjuene drøftes opp mot tidligere forskning i lys av problemstillingen min. Resultatet av drøftingene har gitt meg muligheten til å revidere og forbedre det opprinnelige undervisningsopplegget slik at det i størst mulig grad kan være til hjelp for lærere som ønsker å prøve seg på matematisk modellering i ungdomsskolen . Resultatet av prosessen er en pakke bestående av: • Power Point med manus til et minikurs om matematisk modellering. • En oppgavesamling med modelleringsoppgaver med en veiledning til læreren til hver oppgave. Her er også tips og råd til planlegging, gjennomføring og vurdering av modellering.nb_NO
dc.language.isonob
dc.publisherHøgskulen i Voldann_NO
dc.title"Er dette matematikk? ". Utvikling, utprøving og empirisk analyse av et undervisningsopplegg for lærere i ungdomsskolen , med mål om å hjelpe dem i gang med matematisk modellering.nb_NO
dc.title.alternativeUtvikling, utprøving og empirisk analyse av et undervisningsopplegg for lærere i ungdomsskolen, med mål om å hjelpe dem i gang med matematisk modellering i undervisningennb_NO
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holderForfattarennn_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO
dc.source.pagenumber140
dc.description.localcodeUL-306-D


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel