Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVatne, Bente
dc.contributor.authorNybø, Kathrine Løkkebø
dc.coverage.spatialNorway
dc.date.accessioned2022-09-21T07:45:00Z
dc.date.available2022-09-21T07:45:00Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3020074
dc.description.abstractAbstract In this master´s thesis, it is researched how kindergarten teachers understand the concept of inclusion and how they practice inclusion with children who have an internalized behavior. The purpose of the study was to gain knowledge. The research question for this study is: «How does a selection of kindergarten teachers understand the concept of inclusion, and what characterizes an inclusive practice in working with children with internalized behavior?». To find answers, a qualitative approach was used as a method, and I used focus group interviews to collect data. I wanted to get an understanding related to the kindergarten teachers’ experiences and knowledge. The selection consisted of kindergarten teachers with a formal pedagogical education in two kindergartens. In total nine kindergarten teachers were interviewed. One group consisted of four kindergarten teachers and an assistant manager, and one group consisted of four kindergarten teachers. The interviews are transcribed, and further analyzed using Malterud (2012) analysis method systematic text condensation. In theory, I relied on UNESCO´s (2020) description of inclusion and Haug´s (2021) onedimensional and multidimensional understanding of inclusion. I have relied on Lund´s (2012) understanding of internalized behavior, as well as Kalutskaya et al. (2015) strategy to help children with internalized behavior. In addition, I have used relevant research on early intervention and collaboration, among others (Barsøe, 2017; Drugli & Onsøien, 2021; Glaser, 2018). The results from the project show that the kindergarten teachers don’t like to use the term internalized behavior. They describe children with internalized behavior as quiet and shy. The research participants explain that they find it challenging to understand whether the child´s internalized behavior is a challenge for the child, and not just a part of their personality. The results shows that inclusion of children with an internalized behavior is a challenge in the kindergartens practice. And they say that they experience the resources in the kindergarten as insufficient, with limited time for meetings and reflection. Based on their preconditions, the kindergarten teachers say that they go to great lengths to meet the needs of children. The results from the study show that the kindergarten teachers work to take care of children with an internalized behavior in the kindergartens practice. They do this through organizing playgroups, raising awareness of attitudes among the staff, and working on relationships.en_US
dc.description.abstractSammendrag I denne masteroppgaven har jeg forsket på hvordan barnehagelærere forstår begrepet inkludering og hvordan de arbeider med inkludering med barn som viser en innagerende atferd. Formålet med studien var å få kunnskap og utvikle egen kompetanse på temaene. Problemstillingen er som følgende: «Hvordan forstår et utvalg barnehagelærere begrepet inkludering, og hva kjennetegner en inkluderende praksis i arbeidet med barn med innagerende atferd?». For å svare på problemstillingen, falt metodevalget på kvalitativ tilnærming. For å samle data har jeg benyttet intervjuformen fokusgruppeintervju. Dette for å få en dybdeforståelse knyttet til barnehagelærernes erfaringer og kunnskap. Utvalget besto av barnehagelærere med formell pedagogisk utdanning i to barnehager. Det ble intervjuet totalt 9 barnehageansatte over to fokusgruppeintervju. En gruppe besto av 4 barnehagelærere og en assisterende styrer, og den andre gruppen besto av 4 barnehagelærere. Intervjuene er transkribert og videre analysert ved hjelp av Malterud (2012) sin analysemetode systematisk tekstkondensering. Jeg støtter meg til UNESCO (2020) sin beskrivelse av inkludering og Haug (2021) sin endimensjonale og flerdimensjonale forståelse av inkludering. Jeg har støttet meg på Lund (2012) sin forståelse av innagerende atferd og Kalutskaya et al. (2015) sin strategi for å hjelpe barn med innagerende atferd. I tillegg har jeg benyttet meg av relevant forskning om tidlig innsats og samarbeid, blant annet (Barsøe, 2017; Drugli & Onsøien, 2021; Glaser, 2018). Studien viser at begrepet innagerende atferd er et begrep barnehagelærerne vegrer seg for å bruke i barnehagen. Barnehagelærerne omtaler barn med innagerende atferd som stille, som går under radaren eller som er sjenerte. Barnehagelærerne forklarer at det er utfordrende å forstå om barnets innagerende atferd er en utfordring for barnet og ikke bare en del av barnets personlighet. Resultatene viser at inkludering av barn med en innagerende atferd er en utfordring i praksis. Barnehagelærerne forteller at de opplever ressursene i barnehagen som utilstrekkelige, med begrenset tid til møter og faglig refleksjon. Ut fra sine forutsetninger, forteller barnehagelærerne at de strekker seg langt for å imøtekomme barns behov. Resultatene fra studien viser at barnehagelærerne arbeider for å ivareta barn med en innagerende atferd i barnehagens hverdag. Dette gjør de gjennom organisering av lekegrupper, bevisstgjøring av holdninger iblant personalet og arbeid med relasjoner.nb_NO
dc.language.isonob
dc.publisherHøgskulen i Voldann_NO
dc.titleBarnehagelæreres arbeid med inkludering av barn med innagerende atferdnb_NO
dc.title.alternativeHvordan forstår et utvalg barnehagelærere begrepet inkludering, og hva kjennetegner en inkluderende praksis i arbeidet med barn med innagerende atferd?nb_NO
dc.title.alternativeHow does a selection of kindergarten teachers understand the concept of inclusion, and what characterizes an inclusive practice in working with children with internalized behavior?en_US
dc.title.alternativeInkludering og innagerende atferdnb_NO
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO
dc.source.pagenumber92
dc.relation.projectNSD 706132


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel