dc.contributor.author | Lutnæs, Eva | |
dc.contributor.author | Brænne, Karen | |
dc.contributor.author | Omtveit, Bibbi | |
dc.date.accessioned | 2023-10-20T06:18:14Z | |
dc.date.available | 2023-10-20T06:18:14Z | |
dc.date.created | 2023-04-17T17:33:40Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk. 2023, 16 (3), . | en_US |
dc.identifier.issn | 1890-9515 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3097686 | |
dc.description.abstract | Liv Merete Nielsen har jobbet iherdig og lidenskapelig for å bygge et sterkt forskningsfelt og en utdanning med høyt faglig trykk innen design, kunst og håndverk fra barnehage til doktorgradsnivå. I denne artikkelen analyserer vi 64 ‘LMN har ordet’, professor Nielsens faste spalte i det fagdidaktiske tidsskriftet FORM i perioden 2010–2022. Gjennom en retorisk analyse identifiseres kampsaker og ambisjoner på grunnskolefagets vegne. Nielsens oppgjør med det isolerte, individsentrerte og kunnskapssvekka formingsfaget kommer tydelig frem i hennes tekster, og blir både et fagpolitisk og akademisk prosjekt. Arven fra Sverige er et fundament i Nielsens arbeid for å utvikle skolefaget Kunst og håndverk til et kunnskapsfag med samfunnsrelevans. Gjennom tre topoi, 1) Visuell kompetanse for medvirkning, 2) Skape og kreve bærekraftige løsninger og 3) Håndverkskompetanse som grunnlag for yrkesfaglig utdanning og hverdagsliv, synliggjøres nyanser og vinklinger som Nielsen aktiverer når hun forklarer grunnskolefagets bidrag til samfunnet. | en_US |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.title | Et kunnskapsfag med samfunnsrelevans. Retorisk analyse av professor Nielsens faste spalte i tidsskriftet Form | en_US |
dc.title.alternative | A knowledge-based subject with societal relevance Rhetorical analysis of Professor Nielsen's regular column in the journal Form | en_US |
dc.title.alternative | Et kunnskapsfag med samfunnsrelevans Retorisk analyse av professor Nielsens faste spalte i tidsskriftet Form | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 0 | en_US |
dc.source.volume | 16 | en_US |
dc.source.journal | FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk | en_US |
dc.source.issue | 3 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.7577/formakademisk.5089 | |
dc.identifier.cristin | 2141386 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |