Show simple item record

dc.contributor.authorLutnæs, Eva
dc.contributor.authorBrænne, Karen
dc.contributor.authorOmtveit, Bibbi
dc.date.accessioned2023-10-20T06:18:14Z
dc.date.available2023-10-20T06:18:14Z
dc.date.created2023-04-17T17:33:40Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationFormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk. 2023, 16 (3), .en_US
dc.identifier.issn1890-9515
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3097686
dc.description.abstractLiv Merete Nielsen har jobbet iherdig og lidenskapelig for å bygge et sterkt forskningsfelt og en utdanning med høyt faglig trykk innen design, kunst og håndverk fra barnehage til doktorgradsnivå. I denne artikkelen analyserer vi 64 ‘LMN har ordet’, professor Nielsens faste spalte i det fagdidaktiske tidsskriftet FORM i perioden 2010–2022. Gjennom en retorisk analyse identifiseres kampsaker og ambisjoner på grunnskolefagets vegne. Nielsens oppgjør med det isolerte, individsentrerte og kunnskapssvekka formingsfaget kommer tydelig frem i hennes tekster, og blir både et fagpolitisk og akademisk prosjekt. Arven fra Sverige er et fundament i Nielsens arbeid for å utvikle skolefaget Kunst og håndverk til et kunnskapsfag med samfunnsrelevans. Gjennom tre topoi, 1) Visuell kompetanse for medvirkning, 2) Skape og kreve bærekraftige løsninger og 3) Håndverkskompetanse som grunnlag for yrkesfaglig ut­dan­n­ing og hverdagsliv, synliggjøres nyanser og vinklinger som Nielsen aktiverer når hun forklarer grunn­skole­fagets bidrag til samfunnet.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.titleEt kunnskapsfag med samfunnsrelevans. Retorisk analyse av professor Nielsens faste spalte i tidsskriftet Formen_US
dc.title.alternativeA knowledge-based subject with societal relevance Rhetorical analysis of Professor Nielsen's regular column in the journal Formen_US
dc.title.alternativeEt kunnskapsfag med samfunnsrelevans Retorisk analyse av professor Nielsens faste spalte i tidsskriftet Formen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber0en_US
dc.source.volume16en_US
dc.source.journalFormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikken_US
dc.source.issue3en_US
dc.identifier.doi10.7577/formakademisk.5089
dc.identifier.cristin2141386
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record