Hva er god ledelse? Internasjonal teori versus norsk virkelighet. En kvalitativ studie av lederstiler hos toppledere i den maritime klyngen på Nordvestlandet
Master thesis
View/ Open
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Samfunnsplanlegging [69]
Abstract
I samfunnet er troen på ledelse stor og årlig skrives det mange hyllemetere med litteratur om hvordan man skal bli en god og effektiv leder. Det er forsket frem flere anerkjente ledelsesteorier, hvor de mest kjente teoriene er utviklet av forskere fra andre land enn Norge – i hovedsak amerikanske forskere. Det betyr at på lederkursene, ledersamlingene og ved utdanningsinstitusjonene, er det hovedsakelig amerikansk litteratur som er hovedkilde. Det finnes mindre litteratur om norsk lederstil, men det er et tema som det forskes på og som interesserer mange. Den nordiske samarbeidsmodellen har også fått internasjonal oppmerksomhet på grunn av gode resultater.
Denne oppgaven handler om hva erfarne toppledere i den maritime klyngen på Nordvestlandet mener er ‘god ledelse’, og hvordan de selv oppnår dette. Gjennom semistrukturerte kvalitative intervju er det innhentet empiri. Funnene er analysert ved hjelp av stegvis - deduktiv induktiv metode. Vi skal se på funnene i lys av ulike teorier om ledelse, og undersøke om vi kjenner igjen internasjonal ledelsesteori, eller om lederstilene i empirien minner mest om norsk lederstil og samarbeidsformene i den norske modellen.
På bakgrunn av dette, er problemstillingen: Hva mener toppledere i den maritime klyngen er god ledelse, og i hvilken grad samsvarer dette med internasjonal og norsk teori om ledelse?
Oppgaven drøfter om det er en sammenheng mellom hva norske ledere mener er god ledelse, og det teorien forklarer er god tilnærming til ledelse. Vi ser på de anerkjente ledelsesteoriene The Skills Approach, The Situational Approach og Transfomational Leadership. De ulike teoriene har forskjellig tilnærming til hvordan man kan oppnå god ledelse. I studien finner vi at norsk lederstil og den norske modellen er vel så viktig for å lykkes som leder, som det internasjonal teori er. Topplederne sier at selv om virksomhetene de leder også opererer internasjonalt, er den norske modellen en viktig del av måten de arbeider på. De har ofte opplevd at utenlandsk lederstil ikke lykkes, fordi det har blitt mismatch med kontekst. Vi har identifisert at toppledernes lederstil minner om norsk lederstil, og skal derfor se på hva som kjennetegner norsk ledelse og om det er fellestrekk mellom norsk og internasjonal ledelsesteori. Vi bruker Hofstedes kulturdimensjoner for å forklare kontekst i Nordic cluster.
Vi finner sju lederegenskaper som topplederne er mener er viktig for å utøve god ledelse. Disse egenskapene samsvarer med det teorien betegner som norsk lederstil. Topplederne peker på at en grunnleggende forutsetning for å oppnå god ledelse er at leder har godt utviklede menneskelige egenskaper. De er spørrende til om human skills kan læres, og trekker frem empati som eksempel. Vi finner igjen alle de ulike lederstilene hos topplederne i den maritime klyngen. Det kan se ut til at transformasjonsledelse er den lederstilen som er lettest å relatere til den norske lederstilen. Videre belyser studien at ledelsesteorier i seg selv kan fremstå nøytrale - siden alle teoriene passer med empirien. Skal ledelsesteoriene ha verdi, må de sees på i sammenheng med den konteksten ledelsen skal utøves i.
Oppgaven oppsummerer med en anbefaling om at det bør fokuseres mer på å forstå den aktuelle konteksten som ledelsen skal utøves i for å lykkes som leder. I den maritime klyngen betyr det at den norske modellen og norsk lederstil kan gi vel så gode resultater som internasjonal ledelsesteori. Abstract
There is a great faith in leadership in society, and every year new literature on how to become an effective leader is written. Several well-known theories on how to succeed as a leader have been presented. The most well-known theories have been developed by researchers from other countries than Norway – mainly American researchers. This means that in the leadership courses, management training, and at educational institutions, it is mainly American literature that is the main source. There is less literature on the Norwegian leadership style, but it is a topic that has been researched a lot and that interests many. The Nordic model has also attracted international attention due to its good results.
This master’s thesis is about what experienced top managers in the Blue Maritime Cluster believe to be effective leadership, and how they achieve this. Empirical data have been obtained through semi-structured qualitative interviews. The findings were analyzed using the SDI - method. We will look at the findings in the view of leadership theory and study whether we recognize the international leadership theories, or whether their leadership styles are closer to the Norwegian leadership style and the Nordic model.
The research question is: What do top managers in the Blue Maritime Cluster think is effective leadership, and to what extent does this correspond to international and Norwegian leadership theories?
The thesis discusses whether there is a connection between what Norwegian top managers believe to be effective leadership, and what the theory explains is a good approach. We look to the leadership theories The Skills Approach, The Situational Approach and Transformational Leadership. Different leadership theories have different approaches to how to achieve good leadership. In the study, we find that the Norwegian leadership style and the Nordic model are just as important for success as a leader, as the international leadership theories.
The top managers say that even though the companies they lead also operate internationally, the Nordic model is an important part of how to perform effective leadership. They have often experienced that foreign leadership styles fail, because there has been a mismatch with context in the Nordic cluster. We have also identified that the leadership style of the top managers can be described as the Norwegian leadership style, and the thesis look at what this leadership style consists of. We will use Hofstede's cultural dimensions to explain context in the Nordic cluster.
We find seven leadership qualities that the top managers believe are important for exercising effective leadership. These qualities correspond to what the theory describes as the Norwegian leadership style. The top managers point out that human skills are fundamental for achieving good leadership. They question whether human skills can be learned, and they point out empathy as an example on this. We find all the different leadership styles among the top managers in the Blue Maritime Cluster. It seems like transformational leadership is the leadership style that is easiest to relate to the Norwegian leadership style. Furthermore, this study highlights that leadership theories in themselves can appear neutral - since all theories fit with the empirical data. If leadership theories are to have true value, they must be viewed in the context in which the leadership is to be exercised.
The thesis ends with a recommendation that there should be more focus on understanding the context in which leadership is exercised, to succeed as a leader. In the Blue Maritime Cluster, this means that the Nordic model and the Norwegian leadership style can result in just as good results, and maybe better, than international theories.