Ikke-vestlige innvandreres møte med brukermedvirkning i arbeidslinja. En teoretisk studie om hvordan brukermedvirkning kan øke mestring og myndiggjøring
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3165966Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Ikke-vestlige innvandrere utgjør en stor del av brukergruppen i NAV, og blir ofte værende på tiltak i lang tid uten at det resulterer i arbeid. Arbeidslinja i form av virkemidler slik som aktivitetskrav og tilhørende sanksjoner skaper ifølge forskningen opplevelser av tvang, og følelser som ydmykelse og underlegenhet blant brukergruppen i møte med NAV. I tillegg kan gruppen ha særskilte behov på grunn av språkutfordringer og lav kvalifisering, som forskningen viser at brukergruppen ikke opplever å bli møtt på av NAV-veiledere. Brukergruppens opplevelser og særskilte behov i møte med NAV kan tilsi at behov for tjenester som øker gruppens grad av mestring og myndiggjøring. Veilederes mangler i å imøtekomme ikke-vestlige innvandrere kan henge sammen med mål- og resultatstyring og effektivitetskrav i forvaltningen, som kan vanskeliggjøre brukermedvirkning og individualisering av tjenester. På grunn av disse utfordringene søker denne bacheloroppgaven å drøfte hvordan NAV-veiledere kan øke gruppens opplevelser av mestring og myndiggjøring ved hjelp av brukermedvirkning som verktøy. Da sosialarbeidere skal ha et helhetssyn i deres arbeid diskuteres det hvordan brukermedvirkning kan muliggjøre mestring og myndiggjøring på individ-, organisasjons- og samfunnsnivå. Bacheloroppgaven er en teoretisk studie som baserer seg på teori og allerede eksisterende forskning. I diskusjonene trekker vi sammen forskningsfunnene, og ser på hvordan problemområdene kan forbedres ved hjelp av brukermedvirkning. Økt brukermedvirkning for brukergruppen på et individ- organisasjons- og samfunnsnivå kan sammen føre til tjenester bedre tilpasset etter brukergruppens behov. Det kan også føre til at NAV-veiledere i større grad får rammer til å møte ikke-vestlige innvandrere på deres behov. Vi konkluderer med at økt myndiggjøring og mestring kan forbedre deres posisjon av avmakt og ydmykelse i møte med NAV. Abstract
Non-Western immigrants make up a significant portion of the user group in NAV (Norwegian Labour and Welfare Administration), and often remain on measures for extended periods without it resulting in employment. According to research, the “work approach”, characterized by measures such as activity requirements and sanctions, create experiences of coercion, as well as feelings of humiliation and inferiority among the user group when interacting with NAV. In addition, the group may have specific needs due to language challenges and low qualifications, with research showing that the user group have experiences of not being adequately met on by their NAV-advisors. The experiences and specific needs of the user group when interacting with NAV may indicate a need for services that enhance the group`s sense of mastery and empowerment. The shortcomings of advisors in meeting the needs of non-Western immigrants may be related to the focus on goals and results, as well as efficiency requirements in the administration, which can obstruct user participation and individualized customization of services. Due to these challenges, this bachelor thesis seeks to discuss how NAV-advisors can enhance the group`s experiences of mastery and empowerment through the use of user involvement as a tool. As social workers are expected to have a holistic approach in their work, it is discussed how user involvement can enable mastery and empowerment at an individual- organizational- and societal level. The bachelor thesis is a theoretical study based on theory and already existing research. In the discussion, we bring together the research findings and examine how the problem areas can be improved through user involvement. Increased user participation of the user group at an individual-, organizational- and societal level can collectively result in services better tailored to the needs of the user group. It can also lead to NAV advisors having more leeway to meet the needs of non-Western immigrants. We conclude that increased empowerment and mastery can improve non-Western immigrants' position of powerlessness and humiliation when interacting with NAV.