Kompetansekrav til barnevernspedagogen i arbeidet med psykiske lidelser i omsorgsinstitusjon. En teoretisk studie om barnevernspedagogens kompetansekrav som profesjonsutøver i arbeid med psykiske lidelser i omsorgsinstitusjon
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3165977Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne teoretiske studien undersøker hvordan mangel på spesifikke kompetansekrav om psykiske lidelser kan påvirke arbeidet til barnevernspedagogen på omsorgsinstitusjon. Det presenteres en oversikt over omsorgsinstitusjonen som system, og hvordan organiseringen av de ulike systemene kan påvirke arbeidet til profesjonsutøvere på individnivå. Et annet tema som blir belyst, er hvordan omsorgsinstitusjoner organiserer arbeidet sitt, og hva dette igjen har å si for den overordnede problemstillingen. Det skapes forståelse for hvordan det kan oppstå forskjeller i profesjonsutøvingen tross samme grunnutdanning. Det vises da til kompetansebegrepet. Hvordan barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk (BUP) og måten omsorgsinstitusjonen organiserer arbeidet på kan påvirke til underforbruk av spesialisthelsetjenesten blir også belyst og diskutert. Hva som er årsaken til underforbruk, er vanskelig å gi endelig svar på uten å gjennomføre en empirisk undersøkelse.
Man kan se det fra flere perspektiv. Det kan skyldes en kombinasjon av at barnevernspedagogen overvurderer egen kompetanse og det miljøterapeutiske arbeidet som foregår på omsorgsinstitusjonen, eller et BUP-apparat som avviser ungdom med behandlingsbehov grunnet uavklart omsorgssituasjon blant ungdommene. Uansett grunn, er det tydelig behov for kompetanse om psykiske lidelser i arbeidet på omsorgsinstitusjon. Gjennomgående i denne studien utforskes det ulike utfordringer, som blir belyst og støttet opp under med hjelp av teori og forskning. Det vises blant annet til at barnevernspedagogen som profesjonsutøver havner i situasjoner der han eller hun må håndtere ting som mulig burde blitt behandlet hos BUP, og at det tverrfaglige samarbeidet fungerer lite gunstig. Barnevernspedagogene føler også at de må håndtere situasjoner de ikke har kompetanse til å håndtere. Disse utfordringene sees på som konsekvenser av manglende spesifikke kompetansekrav om psykiske lidelser. Dette påvirker arbeidet med psykiske lidelser på omsorgsinstitusjon, og dermed burde spesifiseringen komme på plass. This theoretical study investigates how the lack of specific competence requirements regarding psychological diagnoses can affect the work that is practiced at children's care institutions. The study focuses on the professional practitioner that has a bachelor in child protection and child welfare as a minimum. Organizational theory will provide an overall understanding regarding the care institutions structure, and how the different parts of this structure can affect each other. The theory will also show how these different parts can affect the work of the professional practitioner directly. An overall understanding of how differences in the practice can occur despite having the same educational background will be presented. The study shows how the Child and Adolescent Psychiatric Out-patient Clinic (BUP), along with the care institutions' work methods, can result in minimal usage of the services that are specialized in helping youths with psychological diagnoses.
Concluding on the exact reason for the minimal usage is difficult without further empirical work. It can be viewed from multiple perspectives, and it can be based on different reasonings. Either way, a few challenging topics occur. One of them is that the co-ordinational work amongst the care institution and “BUP” is not well functioning. Also, some of the challenges that the care institution has to handle regarding psychological diagnoses, should most likely be provided by “BUP” instead. Research confirms that this is an ongoing problem and has been for a long period of time. This study further shows research alongside with theoretical support, that will contribute to conclude that the challenges occur as a consequence of the lack of specific requirements regarding psychological diagnoses and should therefore be specified.