Høykonfliktsaker i barneverntjenesten. En kvalitativ studie om hvordan kontaktpersoner i barneverntjenesten opplever å arbeide med høykonfliktsaker
Abstract
Denne oppgaven utforsker hvordan kontaktpersoner i barneverntjenesten opplever å arbeide med høykonfliktsaker mellom foreldre. Hovedtemaene til oppgaven er hvordan kontaktpersonene navigerer mellom lovverket til barnelov og barnevernsloven, hvilke utfordringer kontaktpersonene møter i foreldresamarbeidet og hvilken påkjenning høykonfliktsaker kan gi på individnivå.
Dette er en kvalitativ intervjustudie, som bygger på et fenomenologisk-hermeneutisk tilnærming. For å finne ut hvilken opplevelse kontaktpersoner har med å arbeide med høykonfliktsaker mellom foreldre, er det samlet inn empirisk datamateriale i form av dybdeintervju. Det er intervjuet fem ansatte i barneverntjenesten, hvor det er representert kontaktpersoner med et vidt spenn av erfaring innen feltet. Til hvert intervju ble det satt av god tid, slik at informantene fikk mulighet til refleksjon underveis.
Funnene viser at kontaktpersonene møter en kompleks virkelighet når de skal arbeide med høykonfliktsaker. På den ene siden skal de navigere mellom barnelov og barnevernslov, og befinner seg i en juridisk gråsone mellom lovverkene. Kontaktpersonene skal også samarbeide med foreldre, samtidig som de skal arbeide etter prinsippet om barnets beste. På spørsmål om foreldresamarbeid har informantene understreket viktigheten av å innta en nøytral rolle i konflikten, og vi ser derfor at denne avveiningen kan bli utfordrende for kontaktpersonene. Funnene peker på en kompleks balansegang, hvor kontaktpersonene skal foreta etiske skjønnsvurderinger for barnets beste, mellom foreldre som er i konflikt. Videre er funnene drøftet i lys av teori om krysspress, skjønn, konfliktforståelse og konflikthåndtering. Det er også benyttet tidligere forskning på høykonfliktsaker i barnevernet. Abstract
This study explores how employees in child welfare services experience working with high-conflict cases between parents. The main themes of the study are how employees navigate between the legal frameworks of the Child Welfare Act and the Child Protection Act, the challenges they face in parental cooperation, and what strain high-conflict cases may impose on an individual level.
This is a qualitative interview study, based on a phenomenological-hermeneutic approach. To understand the experiences of employees working with high-conflict cases between parents, empirical data has been collected through in-depth interviews. Five employees were interviewed, representing employees with a wide range of experience in the field. Each interview lasted for a certain amount of time, to secure that the informants had the opportunity to reflect during the process.
The results shows that employees encounter a complex reality when dealing with high-conflict cases. On one hand, they must navigate between the Child Welfare Act and the Child Protection Act, finding themselves in a legal gray area between the two frameworks. Employees must also collaborate with parents, while also working according to the principle of the child`s best interests. When asked about parental cooperation, the informants emphasized the importance of taking a neutral role in the conflict, and we therefore see that this balance can be challenging for the employees. The findings highlight a complex balancing act, where employees must take ethical judgements for the sake of the child`s best interests, amidst parents who are in conflict. Furthermore, the findings are discussed against theory on role conflict, discretion, conflict understanding and conflict management. Previous research on high-conflict cases in child welfare are also utilized.