Fra traumer til trygghet. En teoretisk studie om hvordan en traumebevisst tilnærming kan støtte traumatiserte barn og unge på krisesenter
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3165981Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I Norge er det mange barn og unge som blir utsatt for krenkende og truende hendelser som er med på å påvirke oppvekst og utviklingsmuligheter. Barn og unge som blir utsatt for traumatiske hendelser som vold i nære relasjoner risikerer langvarige traumereaksjoner og behov for nødvendig helsehjelp. Å bli utsatt for vold i nære relasjoner kan gi behov for akutthjelp på krisesenter med beskyttelse og hjelp i en vanskelig hjemmesituasjon. Krisesenter tilbyr hjelp og støtte til mennesker som er utsatt for vold i nære relasjoner, og på krisesenter er barn og unge en viktig gruppe av beboerne. Statistikken på antall barn og unge på krisesenter i Norge øker, og viktigheten av et godt tilrettelagt tilbud blir mer synlig. Traumebevisst omsorg er en forståelsesramme og tilnærming som er godt kjent innen psykologien og arbeid med traumeutsatte mennesker. Traumebevisst omsorg fokuserer på mennesket bak atferden, og skal bidra til forståelse for hvorfor mennesker reagerer på visse måter. Denne teoretiske oppgaven undersøker hvordan krisesenter kan bruke traumebevisst omsorg i sitt arbeid med traumatiserte barn og unge, og hvordan en slik tilnærming kan gi best mulig hjelp og støtte. Kunnskap og kompetanse om traumer og traumereaksjoner er essensielt i arbeid med traumeutsatte barn og unge. Tilrettelegging for barns bearbeidingsprosess og fokus på positive erfaringer og opplevelser er viktige faktorer på krisesenter. Evne til å skape trygghet i en situasjon som er skremmende, bryte tabu og ufarliggjøre de vonde følelsene. Oppgaven setter lys på viktigheten med å hjelpe traumatiserte barn og unge med å trene på å håndtere stress og uro, og skape mestring og kontroll over egne følelser. I arbeid med traumatiserte barn og unge på krisesenter ser man nødvendigheten av gode nok ressurser og kapasitet til å bli godt kjent til å vite hva det enkelte barnet trenger og har behov for. Abstract
Many children in Norway are exposed to abusive and threatening events that affect their childhood and developmental opportunities. Children and young people who are exposed to traumatic events such as domestic violence, risk experiencing long term trauma reactions and need for necessary healthcare. Experiencing domestic violence can necessitate emergency assistance at crisis centers, providing protection and support in a difficult home situation. Crisis centers offer help and support to individuals affected by domestic violence, and children and young people are an important group among the residents. The statistics on the number of children and young people at crisis centers in Norway are increasing, highlighting the importance of a well-designed service. Trauma-informed care is a conceptual framework and approach well known in psychology and work with trauma affected individuals. Trauma-informed care focuses on the person behind the behavior and aims to understand why people react in certain ways. This theoretical paper examines how crisis centers can use trauma-informed care in their work with traumatized children, and how this approach can provide the best possible help and support. Knowledge and competence about trauma and trauma reactions are essential in working with trauma affected children. Facilitating children´s processing and focusing on positive experiences and encounters are important factors at crisis centers. The ability to create safety in a frightening situation, break taboos, and normalize difficult emotions is crucial. This paper highlights the importance of helping traumatized children and young people to learn how to manage stress and anxiety, and to create mastery and control over own emotions. Work with traumatized children and young people at crisis centers shows the necessity of adequate resources and capacity to become well acquainted with what each child needs and requires.