Sosialarbeidere sin funksjon i arbeid med 12-trinnsmodellen. Hvordan sosialarbeidere forstår sin funksjon i arbeid med 12-trinnsmodellen
Abstract
Denne teksten er en empirisk studie som tar for seg problemstillingen: "Hvordan forstår sosialarbeidere sin funksjon i arbeid med 12-trinnsmodellen". For å få svar på denne problemstillingen, har vi utarbeidet tre forskningsspørsmål. Ved disse spørsmålene vil vi gå inn på sosialarbeideren sine arbeidsoppgaver, deres begrensinger og deres muligheter innenfor 12-trinnsmodellen.
Vi vil se på relevante sosialfaglige teorier, med spesiell vekt på konsepter som empowerment, selvhjelp og selvhjelpsgrupper. Disse teoriene vil gi oss en bredere forståelse for å analysere og tolke våre funn. I tillegg vil vi gi en detaljert gjennomgang av 12-trinnsmodellen, inkludert en fortolkning av hvert trinn, for å gi en helhetlig forståelse av hvordan modellen fungerer og kan brukes i praksis.
For å samle inn data til vår studie, har vi utført tre kvalitative intervjuer. Vi vil analysere disse intervjuene i lys av relevant teori for å svare på våre forskningsspørsmål. Dette vil også bidra til å gi en dypere forståelse av hvordan teori og praksis samhandler i dette feltet.
I funndelen av vår studie, oppdaget vi at informantene våre inntar tre forskjellige posisjoner i forhold til 12-trinnsmodellen. Informant A legger mest vekt på utdanning, informant B vektlegger personlig brukererfaring, mens informant C ser verdien i en kombinasjon av begge disse tilnærmingene. Her er informantene ytterpunkter av hverandre, selv om alle ser viktigheten av en kombinasjon. Siden 12-trinnsmodellen er designet som en selvhjelpsgruppe, er den ordinært ikke laget for sosialarbeidere. Dette gjorde at vi ble nysgjerrige på modellens funksjon i Norge, som resulterte i at vi ville dykke dypere ned i dette. Abstract
This text is an empirical study that addresses the issue: "How do social workers understand their function in working with the 12-step model". To answer this question, we have developed three research questions. Through these questions, we will explore the tasks of social workers, their limitations, and their opportunities within the 12-step model.
We will delve into relevant social science theories, with special emphasis on concepts such as empowerment, self-help, and self-help groups. These theories will provide us with a broader understanding to analyze and interpret our findings. Additionally, we will provide a detailed review of the 12-step model, including an interpretation of each step, to provide a comprehensive understanding of how the model works and can be applied in practice.
To collect data for our study, we have conducted three qualitative interviews. We will analyze these interviews in light of relevant theory to answer our research questions. This will also contribute to providing a deeper understanding of how theory and practice interact in this field.
In the findings section of our study, we discovered that our informants occupy three different positions in relation to the 12-step model. Informant A places the most emphasis on education, informant B emphasizes experiential knowledge, while informant C sees the value in a combination of both these approaches. Here, the informants are extremes of each other, although all see the importance of a combination. Since the 12-step model is designed as a selfhelp group, it is not ordinarily made for social workers. This made us curious about the function of the model in Norway, which resulted in us wanting to delve deeper into this.