Anerkjennelsens rolle i integreringsarbeidet. En teoretisk oppgave om anerkjennelse i flyktningtjenesten
Abstract
Denne oppgaven undersøker hvilken rolle anerkjennelse spiller i arbeidet med integrering av flyktninger. Den tar utgangspunkt i de politiske målene for integreringen, og rammene dette setter for flyktningtjenestens arbeid. Fokuset er på flyktningtjenestens arbeid med bosetting, introduksjonsprogram, og tilknytningen til arbeidslivet. Videre ses dette i lys av anerkjennelse, med hovedfokus på Axel Honneths annerkjennelsesteori. På denne måten kan vi finne ut hvordan anerkjennelse i profesjonsutøveres arbeid med flyktninger kan bidra til å fremme integreringen.
For å finne svar på dette, tar jeg utgangspunkt i tidligere forskning på hvilke problemer flyktningene møter i integreringssystemene, og bruker teori til å analysere hvordan dette kan forstås som manglende anerkjennelse. Dette er en teoretisk oppgave, som belyser konsekvensene manglende anerkjennelse kan ha for integreringen. Ved å forstå konsekvensene av manglende anerkjennelse, ser vi videre hvordan anerkjennelse på disse områdene kan ha motsatt effekt.
Opplæringen i introduksjonsprogrammet bidrar til å kvalifisere flyktningene til deltakelse i samfunns- og arbeidslivet, og deltakelse på disse områdene blir sett på som en viktig del av integreringen. Funnene viser at manglende anerkjennelse i bosettingsarbeidet kan få konsekvenser for flyktningenes selvtillit og evne til å delta i samfunnet. Manglende anerkjennelse i introduksjonsprogrammet kan føre til at flyktningene får dårligere utbytte av opplæringen. Og videre kan manglende anerkjennelse knyttet til arbeid, kan få konsekvenser for flyktningenes tilknytning til arbeidslivet.
På bakgrunn av dette ser vi at manglende anerkjennelse i de integreringsfremmende prosedyrene, kan ha negative konsekvenser for flyktningene, og videre være en barriere for integreringen. Ved å legge til rette for en mer anerkjennende praksis i flyktningtjenesten, kan dette dermed bidra til å fremme integreringen av flyktninger. Abstract
This study examines the role of recognition in the process of integrating refugees. It is based on the political objectives for the integration, and the framework this provides for the refugee service's work. The focus is on the refugee service's work with resettlement, introduction program, and connection to the labor market. This is further seen in light of recognition, with a main focus on Axel Honneth's theory of recognition. In this way, we can find out how recognition in professionals' work with refugees can help improve integration.
To find answers to this, I base myself on previous research on the problems refugees face in the integration systems, and use theory to analyze how this can be understood as a lack of recognition. This is a theoretical paper, that highlights the consequences lack of recognition can have for integration. By understanding the consequences of lack of recognition, we further see how recognition in these areas can have the opposite effect.
The training in the introduction program helps to qualify the refugees for participation in society and the labor market, and participation in these areas is seen as an important part of integration. The findings show that lack of recognition in the resettlement work can have consequences for the refugees' self-confidence and ability to participate in society. Lack of recognition in the introduction program can result in the refugees getting less benefits from the training. And furthermore, lack of recognition related to work, can have consequences for the refugees' attachment to the labor market.
Based on this, we see that lack of recognition in the integration-promoting procedures, can have negative consequences for the refugees, and further be a barrier to integration. By facilitating a more recognizing practice in the refugee service, this can help to promote the integration of refugees.