Ny medvirkning, nye muligheter? En dokumentstudie av frivillighetens medvirkning som forebyggende arbeid
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3166026Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Ungdomskriminaliteten vokser i Norge, og en ser i tillegg en økning i lovbrudd blant yngre barn ned i 12 år alderen. Hvordan samfunnet skal klare å forebygge mot ungdomskriminalitet er derfor stadig på dagsorden. Frivilligheten er en viktig samfunnsaktør i Norge. De dekker over viktige oppgaver og behov som offentlig sektor ikke klarer alene. Frivilligheten møter barn og unge utenfor den offentlige velferdstjenesten, og er derfor en viktig samarbeidspart i det forebyggende arbeidet mot ungdomskriminalitet. Likevel sier litteraturen og forskningen lite om forståelsen og metodene til frivilligheten i møte med barn og unge. Oppgaven har prøvd å svare på hvordan barnevernspedagogen kan forstå frivillighetens arbeid med medvirkning. Og hvordan hen kan nyttiggjøre seg av det som forebygging mot ungdomskriminalitet, gitt at barnevernspedagogen jobber i offentlig sektor.
Dette er en kvalitativ dokumentstudie som har analysert 15 prosjektbeskrivelser fra frivillig sektor, hentet fra Stiftelsen Dam sitt prosjektbibliotek. Oppgaven har brukt Sherry Arnsteins stige (2019) for medvirkning for å vise ulike grader av medvirkning. Med utgangspunkt i forståelsen av modellen, og kunnskap om forebyggende arbeid og ungdomskriminalitet har det blitt utforsket frivillighetens arbeid og forståelse av medvirkning.
Studien konkluderer med at frivilligheten fremmer medvirkning på tvers av nivå og arenaer. De fremmer også medvirkning gjennom mestring, læring og deltakelse. Frivilligheten har en annerledes mulighet til å møte ungdommene og la dem medvirke. Ettersom offentlig sektor sitt mandat kan begrense deres møte med og medvirkning fra ungdom, så gir frivilligheten en medvirkning som gir nye muligheter. I lys av Arnsteins (2019) sin stige gir frivilligheten en demokratisk medvirkning som kan virke beskyttende og forebyggende mot ungdomskriminalitet.
Dette kan barnevernspedagogen nyttiggjøre seg ved å forstå arbeidet og stimulere til at ungdom tar del i frivilligheten. Tilbake, vil barnevernspedagogen i offentlig sektor få ungdom som mestrer og deltar i sitt eget liv. Det forebyggende arbeidet mot ungdomskriminalitet kan da bli mer helhetlig. Abstract
Youth crimes is increasing in Norway, and there is also an increase in crimes among younger youths down to the age of 12. How society can manage to prevent youth crimes is constantly an agenda. Voluntary work is an important sector in Norway. It covers important tasks and needs that the public sector cannot manage by itself. Volunteering meets children and youths outside the public welfare service and is therefore an important partner in the preventative work against youth crimes. Nevertheless, the literature and research say little about the understanding and methods of volunteering when it comes to children and young people. This paper is trying to answer how can child welfare officers understand volunteerism with participation. And how they can utilize it as a preventive measure against youth crimes, given child welfare officers work in the public sector. This is a qualitative document study that has analyzed 15 projects descriptions from the civil society organizations that was picked from Foundation Dam’s project library. The paper has used Sherry Arnstein’s ladder (2019) for participation to show the different levels of participation. Based on the understanding of the model, and knowledge about prevention work and youth crime, it’s been researched how the voluntary works and understand youths’ participation.
The study concludes that voluntary work facilitates participation across levels and arenas. It also facilitates participation through mastering, learning and contribution. Voluntary work has an alternative opportunity to meet youths and let them participate. Consequently, the public sector’s mandate can have limits in meeting with and participation from youths, thus making voluntary work an arena that gives youth new possibilities through participation. Considering Arnstein’s ladder (2019) it gives voluntary work a democratic participation that can work as a protective and preventive factor against youth crimes. Child welfare officers can make use of this by understanding the work and encouraging young people to take part in volunteering. In return, the child welfare officer in the public sector will have young people who master and participate in this own lives. The preventative work against youth crimes can then become more comprehensive.