Hest på barnevernsinstitusjon. En teoretisk studie om dyreassistert intervensjon i møte med sårbar ungdom
Abstract
Psykiske lidelser blant ungdom i Norge er et problem, i tillegg ser man at ungdom på barnevernsinstitusjoner sliter i større grad psykisk enn barn og unge ellers i befolkningen. Ungdom på barnevernsinstitusjon sliter ofte av komplekse problemer som skaper et sammensatt utfordringsbildet, dette gjør at endring – og utviklingsarbeid blir utfordrende for miljøterapeuten, så vell som ungdommen selv.
Studien undersøker hvordan miljøterapeuter kan ta i bruk dyreassistert intervensjoner i arbeid med ungdom på barnevernsinstitusjon, med mål om å bidra til opplevelse av mening for ungdommene på institusjon. Studien bruker spesifikt hest som det utvalgte dyret for terapibruk og anvender Antonovsky sin teori om salutogenese og dens tredelte modell for opplevelse av sammenheng – begripelighet, håndterbarhet og meningsfullhet. Teorien om salutogenese og dens tredelte modell legger et naturlig grunnlag for utvikling av mening hos ungdommene på barnevernsinstitusjon på grunn av dets fokus på mestring.
Oppgaven er en teoretisk studie, som anvender eksisterende teori og forskning om hesteassisterte intervensjoner i arbeid med sårbare ungdom, deres opplevelse med denne arbeidsmåten – deltakerne i et slikt behandlingsløp, så vell som terapeuten og de positive faktorene som kommer til synet innenfor denne terapiformen. I diskusjon kobles det teoretiske perspektivet opp mot kunnskap fra bakgrunn og forskning på feltet for å finne svar på problemstillingen. Man ser at de tre komponentene i den salutogene modell er gode hjelpemidler i utviklings- og endringsarbeid med psykiske syke ungdom på institusjon, når det kombineres med hesteassisterte intervensjoner. Hesten forsterker det som skjer i terapien, samt at den gir ungdommer en trygg, stabil og gjensidig relasjon. Abstract
Mental disorders among youth in Norway are a significant problem, and it`s observed that youth in child welfare institutions experience greater mental health challenges than children and adolescents in the general population. Young people in child welfare institutions often struggle with complex problems, creating a multifaceted set of challenges, which makes change and developmental work difficult for both the environmental therapists and the youth themselves.
The study investigates how environmental therapists can utilize animal-assisted interventions in working with youth in child welfare institutions, with the aim of contributing to a sense of meaning for the youth in these institutions. The study specifically uses horses as the chosen therapy animal and applies Antonovsky`s theory of salutogenesis and its three-part model for a sense of coherence - comprehensibility, manageability and meaningfulness. The theory of salutogenesis and its three part model provides a natural foundation for developing a sense of meaning among youth in child welfare institutions due to its focus on mastery.
The thesis is a theoretical study that uses existing theory and research on equine-assisted interventions in work with vulnerable youth, exploring their experiences with this approach – the participants in such a treatment process, as well as the therapists, and the positive factors that emerge within this form of therapy. In the discussion, the theoretical perspective is linked to knowledge presented in background and field research to find answers to the study`s roblem statement. It is observed that the three components of the salutogenic model are effective aids in developmental and change work with mentally ill youth in institutions when combined with equine-assisted interventions. The horse enhances what happens in therapy and provides a safe, stable and reciprocal relationship for the adolescents.