Barns medvirkning i omsorgsovertakelser. En kvalitativ studie om hvordan barnevernet vektlegger barnets stemme velg av plasseringssted i omsorgovertakelser
Abstract
Hvordan blir barnets stemme vektlagt ved valg av plasseringssted i omsorgsovertakelser? Oppgaven undersøker hvordan barnevernet vurderer barnets stemme med hensyn til andre forhold, som vurderingen av barnets beste, og mangel på fosterhjem på nasjonal basis. Empirisk data samlet fra fire barnevernansatte fører til diskusjon sett opp imot teori om blant annet barnets beste og organisatoriske rammer. Diskusjonen viser at det i flere tilfeller kan oppstå spenningspunkt mellom teori og praksis, da arbeidet med denne formen av medvirkning kan være svært sammensatt av utfordringer, verdikonflikter og skjønnsutøvelse, og at det i det praktiske arbeidet avhenger av flere forhold, blant annet konteksten og barnets situasjon. Gjennom en kvalitativ studie konkluderes det med at momenter innenfor barnets beste, som barnets behov for sikkerhet og barnets utvikling, samt barnevernets tilgjengelighet av fosterhjem, fører til at barnevernet ikke alltid klarer å ivareta lovens bestemmelser om at barnets stemme særlig skal vektlegges når plasseringssted skal besluttes. Oppgaven belyser at barnevernets arbeid med barns medvirkning kan variere ut i fra situasjonen, og praksisen kan bli utfordrende på grunn av at barnevernansatte må ta til flere forhold og elementer i sine vurderinger og beslutninger. Abstract
How is the child’s voice emphasized in in the selection of a new home for children in care takeover cases? The thesis examines how the child welfare services assess the child's voice in relation to other factors, such as the assessment of the child's best interests, and the lack of foster homes on a national basis. Empirical data collected from four child welfare professionals leads to discussion in light of theories including the child's best interests and organizational frameworks. The discussion reveals that in several cases, tensions may arise between theory and practice, as work involving this form of participation can be highly complex due to challenges, conflicts of values, and discretionary assessment, and that in practical work, it depends on various factors, including the context and the child's situation. Through a qualitative study, it is concluded that factors within the child's best interests, such as the child's need for security and development, as well as the availability of foster homes by the child welfare services, sometimes lead to the child welfare services not being able to fully adhere to the legal provisions stipulating that the child's voice should be particularly emphasized when deciding a new home for a child. The thesis illuminates that the child welfare services' work with children's participation may vary depending on the situation, and the practice can be challenging because child welfare professionals must consider several factors and elements in their assessments and decisions.