Lokalkunnskap i barneversfagligarbeid. En forutsetning for løsninger som ikke er A4?
Abstract
Ansatte som arbeider og bor i barneverntjenestens arbeidsområde erfarer at lokalkunnskap påvirker beslutningsprosesser når det kommer til undersøkelse og tiltak. Mens tidligere forskning har fokusert på sosialarbeideres opplevelse av å arbeide i små kommuner og dets innvirkning på deres personlige liv, søker denne studien å gi innsikt i hvordan ansatte i barnevernstjenesten erfarer og bruker lokalkunnskap i sitt arbeid.
Datainnsamlingen ble gjennomført gjennom semistrukturerte intervjuer med fire ansatte fra samme barnevernstjeneste, som opererer innenfor deres hjemkommune. Analyser av funnene er basert på relevant psykologisk teori, med fokus på forforståelse, fordommer, persepsjon og kritisk refleksjon. Resultatene indikerer at lokalkunnskap er en avgjørende faktor for å tilrettelegge skreddersydde løsninger i barnevernsfaglig arbeid, men bruken varierer basert på informantenes tidligere erfaringer.
Gradsvariasjon i bruk av lokalkunnskap identifiseres som et viktig tema, hvor lokalkunnskap både kan være ressursfrigjørende og utfordre ansattes fordommer. Studien peker også på hvordan lokalkunnskap kan bidra til raske forståelser av situasjoner, men også til selektive vurderinger basert på lokale faktorer. Samlet sett gir oppgaven et dyptgående innblikk i kompleksiteten ved bruk av lokalkunnskap i barnevernsfaglig praksis på små steder. Abstract
Employees who work and reside within the jurisdiction of the child welfare service experience that local knowledge influences decision-making processes concerning investigations and interventions. While previous research has focused on social workers' experiences of working in small municipalities and its impact on their personal lives, this study seeks to provide insight into how child welfare service employees experience and utilize local knowledge in their work.
Data collection was conducted through semi-structured interviews with four employees from the same child welfare service, operating within their home municipality. Analysis of the findings is based on relevant psychological theory, focusing on preconception, bias, perception, and critical reflection. The results indicate that local knowledge is a crucial factor in facilitating tailored solutions in child welfare work, but its use varies based on the informants' prior experiences.
Gradual variations in the use of local knowledge are identified as an important theme, where local knowledge can both liberate resources and challenge employees' biases. The study also highlights how local knowledge can contribute to rapid understandings of situations but also to selective assessments based on local factors. Overall, the task provides an in-depth insight into the complexity of using local knowledge in child welfare practice in small communities.