Ivaretakelse av ungdom med seksuelle overgrepserfaringer. En kvalitativ studie om hva miljøterapeuter på barnevernsinstitusjon erfarer er viktig for å ivareta ungdom som har vært utsatt for seksuelle overgrep
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3166094Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne studien har vært å undersøke hva miljøterapeuter på barnevernsinstitusjon erfarer er viktig for å ivareta ungdom som har vært utsatt for seksuelle overgrep. Vi har valgt å rette fokus mot dette temaet grunnet at seksuelle overgrep mot barn og unge i Norge kan anses som et folkehelseproblem. Likevel opplever vi at dette kan være et tabu tema, til tross for at barnevernspedagoger med stor sannsynlighet møter barn og unge med slike erfaringer i ulike sammenhenger i arbeidslivet. Dette tyder på at det kan være behov for mer kunnskap og forskning om seksuelle overgrep, grunnet at seksuelle overgrep kan ha konsekvenser for barn og unges liv både her og nå, men også i fremtiden. Vi har tatt i bruk teori om traumer som følge av seksuelle overgrep, følelsesregulering, relasjon og relevant forskning for temaet. Problemstillingen vi har valgt å drøfte er: Hva erfarer miljøterapeuter på barnevernsinstitusjon er viktig for å ivareta ungdom som har vært utsatt for seksuelle overgrep? For å svare på problemstillingen har vi formulert to forskningsspørsmål. Studien undersøker dette ved å intervjue fem miljøterapeuter ved en akutt barnevernsinstitusjon. I utgangspunktet ble materialet analysert ved bruk av teoretiske perspektiver, men senere i prosessen ble empirien mer formende for teorien. Materialet er derfor analysert ved bruk av både deduktiv og induktiv metode.
I funnene og diskusjonen kommer det frem at miljøterapeutene erfarer at kunnskap om traumer som følge av seksuelle overgrep er viktig for å ivareta ungdommen. Som følge av traumene kan det være vanskelig for ungdommen å regulere egne følelser, og det viser seg at miljøterapeutene har ulik erfaring med å være en reguleringsstøtte for følelsesuttrykkene deres. Det kommer også frem at en god relasjon er viktig for å ivareta ungdom med seksuelle overgrepserfaringer, likevel ser vi at miljøterapeutene har ulike erfaringer når det gjelder hvor viktig en god relasjon er for arbeidet. For å ivareta ungdom på barnevernsinstitusjon som har vært utsatt for seksuelle overgrep kan det være viktig å ha god kunnskap om traumene ungdommen kan få som følge av overgrepene, for å forstå ungdommens behov. Behovene kan innebære å bli støttet og regulert av miljøterapeutene når følelsene blir vanskelig å håndtere, men også å erfare at det er mulig å bygge gode relasjoner og ha tillit til andre voksne mennesker. Abstract
The purpose of this study has been to examine what social workers at child welfare institution experiences is important in order to take care of youths that have experienced sexual abuse. We chose to focus on this topic because sexual abuse against children and youths in Norway can be regarded as a public health issue. Nonetheless, we perceive this topic as somewhat taboo, despite the fact that child welfare educators will most likely encounter children and youths who has been exposed to this kind of abuse in various work contexts. This suggests that there may be a need for more knowledge and research on sexual abuse, because sexual abuse can lead to both acute and lifelong consequences. We have used theory about trauma as a reaction to sexual abuse, emotional regulation, relations and relevant research on the topic. The problem statement this study discusses is: What do social workers experience at child welfare institution as important for taking care of youths who have been victims of sexual abuse? To address this problem statement we have also formulated two research questions. The study investigated this by interviewing five social workers who are working in an emergency child welfare institution. Initially the material was analyzed by using theoretical perspectives, but later in the process the empirical data became more formative for the theory. Therefore, the material was analyzed using both deductive and inductive methods.
The findings and discussion reveal that the social workers experience that knowledge about trauma from sexual abuse is important for taking care of the youths. As a result of the trauma, it can be difficult for the youths to regulate their own emotions, and it appears that the social workers have unique experience with being a regulatory support for their emotional expressions. It also emerges that a good relationship is important for taking care of youths with experiences of sexual abuse. However, we see that the social workers have different experiences regarding how important a good relationship is for their work. In order to maintain youth in a child welfare institution who have been exposed to sexual abuse, one should have good knowledge of the trauma that the youth may have experienced as a result of the abuse, in order to understand the youth´s needs. They may need to be supported and regulated by the social workers when their feelings become difficult to handle, but also to experience that it is possible to build trustworthy relationships with other adults.