Sosialt arbeid i grunnskolen – en litteraturstudie. Hvordan kan miljøarbeider på grunnskole bidra til at flere ungdommer fullfører skolegang?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3166095Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Det er nesten 100 000 unge mennesker i alderen 16-29 år som står utenfor utdanning, arbeid eller opplæring. Det er hver tiende ungdom. Årsaker til at mennesker står utenfor er forskjellige, og kan være sammensatte. Over halvparten av disse unge mennesker har ikke fullført videregående. I det moderne samfunnet kreves det faglig kompetanse til å være konkurransedyktig på arbeidsmarkedet. Med denne bakgrunnen undersøker oppgaven hvordan en miljøarbeider på ungdomsskolen kan bidra til at flere elever fullfører skolegangen.
Kunnskaper og datamateriale til funnet var samlet gjennom strukturert analyse av fagfellevurdert artikler som baseres på tidligere forskninger, intervjuer med unge eller lærere. Analyse og kategorisering av materiale var gjennomført med utgangspunkt i de faktorer som lærere og elever nevnte som betydningsfulle for elevenes velvære og trivsel på skolen; og erfaringer av samarbeidet mellom skolen og foresatte.
Diskusjonen viser til at en god selvfølelse hos ungdommen og tro på egne evner er en nøkkel til elevens faglige og sosiale engasjement. Til å styrke barnets selvfølelse trengs det innsats på flere arenaer: skole, hjemme og vennegruppe. Familie var trukket fram som et betydningsfullt element for ungdommens utvikling. Foresatte kan stille med støtte og anerkjennelse i kommunikasjon med ungdommen. Samtidig som barnet skal utfordres til å prøve å gå gjennom det vanskelige, og med det utvikle sine løsnings- og mestringsstrategier. Det var understrekt at voksne skal respektere ungdommens grenser, og gi tid til å reflektere over sine behov og situasjonen, fremfor å komme med hjelpende løsning. For det som er hjelp i voksnes forstand ikke er nødvendigvis hjelp i ungdommens forstand. Det skal tas utgangspunkt i ungdommens subjektive opplevelser og tanker, til å bygge veien videre sammen med ungdommen.
For at flere ungdommer fullfører skolegang og blir aktive deltakere i samfunnet på lang sikt, skal det legges vekt på styrking av unges tro på sine evner og mot til å gå gjennom hindringer. Selv om skoleansatte kan legge til rette til det på skolen, er det foresatte som er nøkkelpersoner i barnets utvikling. Derfor skal miljøarbeider samarbeide med familien til ungdommen gjennom generell veiledning, eller samtale hvor både ungdommen og foresatte er inkludert. Abstract
There are almost 100,000 young people aged 16-29 who are not in education, work or training in Norway. That's one in ten young people. The reasons why people stand outside are different and can be complex. More than half of these young people have not completed upper secondary school. In modern society, professional competence is required to be competitive on the labor market. The research question to this study is how a social worker at secondary school can contribute to more students completing the school.
The data for study were gathered through structured analysis of articles based on previous research, interviews with young people or teachers. Analysis and categorization of material was carried out based on the factors that teachers and pupils mentioned as important for the pupils' well-being at school, and experiences of the collaboration between the school and parents.
The discussion shows that a good self-esteem in the young person and belief in their own abilities is a key to the pupils academic and social engagement. To strengthen the child's sense of self, efforts are needed in several arenas: school, home and I communication with friends. Family was highlighted as an important element for young people's development. Guardians can provide support and in communication with the young person. At the same time, the child should be challenged to try to go through the difficult and develop their cognitive abilities. Adults must respect the youth's boundaries and give time to reflect on their needs and the situation, rather than come up with a solution. Because what is help in the adult sense is not necessarily help in the youth sense.
In order for more young people to finish school and become engaged participants in society, should they have self-confidence and belief in their abilities to overcome difficulties. Therefore, the social worker must collaborate with the family of the young person through general guidance, or conversation where both the young person and guardian are included.