Kunstig intelligens og konsekvenser for veiledning på tekstarbeid
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3166101Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
NORDVEI: Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk. 2024, 9 1-16. 10.15845/ntvp.v9i2.4078Sammendrag
Høsten -22 ble OpenAI sin skriverobotChatGPT offentlig tilgjengelig. I tiden etterpå er flere skriveroboter basert på kunstig intelligens (KI) etablert. Vi søker i denne studien å kaste lys over hvordan tilgangen på disse hjelpemidlene påvirker studenters lærings¬prosess og veileders rolle.Artikkelen baserer seg på en spørreundersøkelse og fokusgruppeintervjuer blant vitenskapelige ansatte ved norske UH-institusjoner. Studien viser at skriveroboter skaper både utfordringer og mulighetsrom. Mulighetene knyttes særlig til et begrep som «sparringspartner» der roboten kan være en samtalepartner som aldri går lei og tilbyr komplementære ferdigheter i forhold til en ordinær veileder. Utfordringene knyttes særlig til ukritisk bruk av skriverobotenes forslag. Under forutsetning av at studentene forholder seg kritisk til skriverobotenes forslag, og bevarer sin selvstendighet i forhold til den teksten som er under produksjon, argumenterer studien for at læringsprosessen kan styrkes. Veilederens rolle blir imidlertid annerledes når teknologien kan hjelpe med noe av det som veiledere tidligere har måttet hjelpe studentene med.