Show simple item record

dc.contributor.authorKjærgård, Per Ivar
dc.contributor.authorHodøl, Hans-Olav
dc.contributor.authorØkland, Øyvind
dc.date.accessioned2024-11-22T07:41:13Z
dc.date.available2024-11-22T07:41:13Z
dc.date.created2024-11-21T13:08:44Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationNORDVEI: Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk. 2024, 9 1-16.en_US
dc.identifier.issn2535-3047
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3166101
dc.description.abstractHøsten -22 ble OpenAI sin skriverobotChatGPT offentlig tilgjengelig. I tiden etterpå er flere skriveroboter basert på kunstig intelligens (KI) etablert. Vi søker i denne studien å kaste lys over hvordan tilgangen på disse hjelpemidlene påvirker studenters lærings¬prosess og veileders rolle.Artikkelen baserer seg på en spørreundersøkelse og fokusgruppeintervjuer blant vitenskapelige ansatte ved norske UH-institusjoner. Studien viser at skriveroboter skaper både utfordringer og mulighetsrom. Mulighetene knyttes særlig til et begrep som «sparringspartner» der roboten kan være en samtalepartner som aldri går lei og tilbyr komplementære ferdigheter i forhold til en ordinær veileder. Utfordringene knyttes særlig til ukritisk bruk av skriverobotenes forslag. Under forutsetning av at studentene forholder seg kritisk til skriverobotenes forslag, og bevarer sin selvstendighet i forhold til den teksten som er under produksjon, argumenterer studien for at læringsprosessen kan styrkes. Veilederens rolle blir imidlertid annerledes når teknologien kan hjelpe med noe av det som veiledere tidligere har måttet hjelpe studentene med.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectDigital teknologien_US
dc.subjectDigital technologyen_US
dc.subjectHøyere utdanningen_US
dc.subjectHigher educationen_US
dc.subjectKunstig intelligensen_US
dc.subjectArtificial intelligenceen_US
dc.titleKunstig intelligens og konsekvenser for veiledning på tekstarbeiden_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber1-16en_US
dc.source.volume9en_US
dc.source.journalNORDVEI: Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikken_US
dc.identifier.doi10.15845/ntvp.v9i2.4078
dc.identifier.cristin2322398
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record