Miljøengasjement som digital danning
Chapter
Published version

Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3179676Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Dahle, M. S. & Meyer, G. S. (Red.). Danning i digitale praksiser. Digital danning i barnehage, skole, hjem og fritid (s. 155–170). https://doi.org/10.55669/oa380310Sammendrag
Ungdommers miljøengasjement er høyt oppe på nasjonale så vel som internasjonale agendaer gjennom organer som FN og EU. Denne studien undersøker ungdom som er med i et EU-prosjekt, kalt Smart-Y, der de utvikler sine ideer til mulige miljøprosjekt. Deltakere fra 13 forskjellige land går gjennom et trinnvis program der de får både kunnskap, veiledning og støtte i denne prosessen. De møtes både fysisk og digitalt med andre ung-dommer, først nasjonalt og så i en europeisk sammenheng. Gjennom intervju og observasjon av deltakerne ser vi at det digitale bidrar til danning gjennom aktive valg når det gjelder egen læring og aktive samfunnsengasjement. Nøkkelord: miljøengasjement, ungdom, digital danning, sosiale medier Miljøengasjement som digital danning