dc.contributor.author | Økland, Øyvind | |
dc.date.accessioned | 2025-02-21T11:17:25Z | |
dc.date.available | 2025-02-21T11:17:25Z | |
dc.date.created | 2024-05-19T23:24:04Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.citation | Dahle, M. S. & Meyer, G. S. (Red.). Danning i digitale praksiser. Digital danning i barnehage, skole, hjem og fritid (s. 155–170). | en_US |
dc.identifier.isbn | 978-82-450-4497-3 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3179676 | |
dc.description.abstract | Ungdommers miljøengasjement er høyt oppe på nasjonale så vel som internasjonale agendaer gjennom organer som FN og EU. Denne studien undersøker ungdom som er med i et EU-prosjekt, kalt Smart-Y, der de utvikler sine ideer til mulige miljøprosjekt. Deltakere fra 13 forskjellige land går gjennom et trinnvis program der de får både kunnskap, veiledning og støtte i denne prosessen. De møtes både fysisk og digitalt med andre ung-dommer, først nasjonalt og så i en europeisk sammenheng. Gjennom intervju og observasjon av deltakerne ser vi at det digitale bidrar til danning gjennom aktive valg når det gjelder egen læring og aktive samfunnsengasjement. Nøkkelord: miljøengasjement, ungdom, digital danning, sosiale medier | en_US |
dc.description.abstract | Miljøengasjement som digital danning | en_US |
dc.language.iso | mis | en_US |
dc.publisher | Fagbokforlaget | en_US |
dc.relation.ispartof | Danning i digitale praksiser. Digital danning i barnehage, skole, hjem og fritid. | |
dc.relation.uri | https://oa.fagbokforlaget.no/index.php/vboa/catalog/view/46/69/792 | |
dc.title | Miljøengasjement som digital danning | en_US |
dc.title.alternative | Miljøengasjement som digital danning | en_US |
dc.type | Chapter | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 155-170 | en_US |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.55669/oa380310 | |
dc.identifier.cristin | 2269476 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |