dc.description.abstract | ”Program LærerUtdanning med Teknologisk-pedagogisk Omstilling” (PLUTO) er den nasjonale spissatsingen på omstilling i lærerutdanningen. Programmet ble opprettet av det nasjonale senteret for IT i utdanning (ITU), og er forankret i KUF’s handlingsplan ” IKT i norsk utdanning – plan for 2000 – 2003”, der IKT i lærerutdanningen er ett av seks innsatsområder med tilhørende årsplaner. Som del av dette programmet er høgskolen i Volda en av 8 institusjoner som har utviklet og gjennomført et institusjonelt forankret omstillingsprosjekt i programperioden. Prosjektet ved Høgskolen i Volda har vært gjennomført i et samarbeid gjennom delprosjekter i lærerutdanninga knyttet til fagene matematikk, norsk, engelsk, naturfag, kunst og handverk og pedagogikk. Pedagogikk har hatt ansvar for koordinering og ledelse i prosjektet som helhet.I denne rapporten søker en å sette oppsummeringen av delprosjektene inn i en helhetlig sammenheng, der delprosjektene til sammen bidrar til prosjektets bredde og dybde. Enkelte deler av denne rapporten er tidligere presentert i sluttrapporten til programstyret for PLUTO prosjektet (Andreassen 2003). | nb_NO |