BraVo: Recent submissions
Now showing items 721-740 of 1110
-
«Russenschwein!». Okkupasjonshistorie fra Solør med fokus på russiske tvangsarbeidere årene 1943-1945 ved Haslemoen leir – møte mellom lokalbefolkning, krigsfanger og Herrefolket
(Master thesis, 2017)Summary This thesis is looking into the local history in Solør during the Second World War, particularly russian prisoners of war. It will also briefly look in to how the story from Solør has been told for later generations ... -
Kulturmøter mellom amerikanere og tyskere i Heidelberg, i kontekst av amerikansk politikk og kald-krig hendelser.
(Master thesis, 2017)Sammendrag Denne masteroppgaven omhandler ulike kulturmøter som fant sted i Heidelberg etter andre verdenskrig mellom amerikanere og tyskere, som er spennende og aktuelle fordi de på mange måter også endret seg fortløpende ... -
En norsk skolehverdag i Frankrike. Den norske seksjonen ved Lycée Pierre Corneille i Rouen
(Master thesis, 2017)Summary Since 1918, only interrupted by World War II and the first post war years, Lycée Pierre Corneille, a French sixth form college in Rouen, has given Norwegian boys the opportunity to do their secondary education on ... -
Avisåret 2016
(Rapport nr. 84, Report, 2017)Denne rapporten er den 22. i serien Avisåret. Serien begynte med 1994, og rapportene har dekket alle år unntatt 2002. De gjelder alle norske aviser, også de som ikke er medlemmer av Mediebedriftenes Landsforening (MBL) ... -
Essensielt inkompatible interesser? Planleggingsparadigmer, rasjonalitet og metodebruk i konsekvensutredning av kommuneplanens arealdel
(Master thesis, 2016)Summary The subject of this paper is methodology in impact assessment (IA) of spatial planning, limited to IA of coordinated residential, area and transport plans in municipal spatial planning, limited to the area-plan. ... -
Samfunnsmessige konsekvensar ved etablering av hurtigbåtruta Vestkapp-Ålesund
(Rapport nr. 83, Report, 2017)Dette er rapporten frå prosjektet «Utgreiing av samfunnsmessige konsekvensar ved etablering av Hurtigbåtruta Vestkapp-Ålesund». Prosjektet er gjennomført på vegner av Vanylven utvikling AS. Rapporten er basert på offentleg ... -
Munnleg norsk og kinesiske studentar. Er studiekulturen frå heimlandet ei bru eller ein barriere i språklæringa?
(Rapport nr. 82, Report, 2017)Få av dei 68 kinesiske studentane som tok NIS-eksamen ved HVO (1992-2014) oppnådde god kompetanse i munnleg norsk, målt i eksamenskarakterar på trinn 3. Prosjektet (1991-2014) var tredelt: Alle studentane hadde ein karakter ... -
Fra Syria til det norske hus. Følgeevalueringen av prosjektet “NordicID” - fra sandaler til beksømsko
(Rapport nr. 81, Report, 2017)Formålet med denne rapporten er å presentere resultatene fra en følgeevaluering av FoU-prosjektet "NordicID - fra sandaler til beksømsko". Prosjektet er et samarbeid mellom to kommuner, gründerne Nordic Senter og Nordic ... -
Kapasitetsbyggende prosesser i elevtjenesten på en videregående skole. Hvordan finne de rette sosialpedagogiske tiltakene?
(Master thesis, 2016)Summary Dropouts from upper secondary school is an important topic both for society, upper secondary schools and for the individual student who drops out. Dropout rates have been stable for the last 20 years, and are ... -
Typisk norsk å være uhøflig? Rumensk versjon.
(Andre skrifter, Report, 2017) -
Scottish missionaries and the development of Presbytarianism in Malawi. The case of the Blantyre Synod
(Master thesis, 2016)Summary This master thesis examines the development of Presbyterianism in Malawi with reference to theChurch of Central Africa Presbyterian, Blantyre Synod. Employing a qualitative approach to theresearch, the study ... -
Sammensmeltingen av kultur, religion og politikk hos unionistene i den nord-irske nasjonsbyggingsprosessen fra 1920-1940
(Master thesis, 2016)Summary This thesis deals with the fusion of culture, religion and politics of the Unionists in the process of building Northern Ireland from 1920 to 1940. Northern Ireland was a highly segregated society and their education ... -
Problemåtferd og sosiale dugleikar i skolen. Ei samanlikning av elevar som viser åtferdsutfordringar og elevar utan vanskar si problemåtferd og sosiale dugleikar
(Master thesis, 2016)Abstract The theme of this thesis is problem behavior and social skills in schooling. These constructs are interpreted in light of a traditional individual perspective and an inclusion system perspective. This is to ... -
Typisk norsk å være uhøflig? Japansk versjon.
(Andre skrifter, Report, 2017) -
Tilknyting hos dei yngste barna i barnehagen
(Bachelor thesis, 2016)Hensikt og bakgrunn: Eg har valt å sjå nærare på temaet tilknyting hos dei yngste barna i barnehagen, og korleis pedagogiske leiarar kan legge til rette for dette. Bakgrunn for valet mitt er at eg ynskjer å jobbe med dei ... -
Samarbeid om Inn på tunet. Utvikling av relasjonar for å legge til rette for alternative velferdstenester
(Rapport nr. 80, Report, 2016)Rapporten «Samarbeid om Inn på tunet – om utvikling av relasjonar for å legge til rette for alternative velferdstenester» er resultat av eit samarbeidsprosjekt mellom kommunane Kvinnherad, Voss og Bergen, samt forskingsi ... -
Multikulturell arbeidsstokk hos en bedrift i endring. Sluttrapport i arbeidspakke 3 i SMARTProd
(Rapport nr. 79, Report, 2016)Dette dokumentet er en kortere sluttrapport for arbeidspakke 3 i MAROFF prosjektet SMARTProd - Industrialisert skipsbygging og multikulturell arbeidsstokk. I denne arbeidspakken har temaet vært «muligheter og utfordringer ... -
Blindsoner og halvskygger i det norske avislandskapet
(Notat nr. 5/2016, Working paper, 2016) -
Å vokse opp med to kulturer. En kvalitativ undersøkelse om hvordan muslimske jenter på Vestlandet i Norge erfarer det å leve med to ulike kulturer
(Master thesis, 2015)Summary The purpose of this research has been to determine how Muslim girls in Western Norway experience living in two different cultures. The study is based on in-depth interviews with ten girls between the ages of fifteen ... -
From Adolescence to Adult life. Longitudinal Research on Vulnerable People Conducted at Volda University College and Møre Research:
(Notat nr. 4/2016, Working paper, 2016)