Blar i Helse- og sosialfag på emneord "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialt arbeid: 360"
Viser treff 1-6 av 6
-
Barn og unges medvirkning i kommunalt barnevern. En kvalitativ studie om hva ungdom i kontakt med barneverntjenesten trekker frem som god medvirkningspraksis
(Master thesis, 2021)Til tross for at det har vært et økende fokus på barn og unges medvirkning i barnevernet de siste årene, viser forskning at det er krevende å legge til rette for medvirkning i praksis. FNs barnekonvensjon presiserer at ... -
Diagnose – til begjær eller besvær? En kvalitativ studie om opplevelse av mestring og livskvalitet etter diagnostisering av Aspergers syndrom i voksen alder.
(Master thesis, 2013)Summary Background: In today’s society it is believed to be vital to have a medical diagnosis in order to confirm the need for help and support from the welfare system. Simultaneously, the medical diagnosis manuals are ... -
Fullt og helt eller stykkevis og delt? En undersøkelse av bakgrunn for hvorfor saksbehandlere i barneverntjenesten iverksetter familieråd
(Master thesis, 2017)Familieråd er en beslutningsmetode som brukes i kommunale barneverntjenester i Norge. Metoden handler om å gi barn og familier mulighet til å delta i beslutninger som handler om dem. Metoden er basert på verdier som ... -
«Planlegging av hele pakken, det tror jeg er det viktigste». En kvalitativ studie av ungdommers erfaringer med brukermedvirkning i pakkeforløp for psykiske lidelser - barn og unge
(Master thesis, 2021)Temaet for denne masteroppgaven er brukermedvirkning for ungdom som er pasienter i pakkeforløp for psykiske lidelser – barn og unge. 1.1.2019 ble det innført pakkeforløp for psykiske lidelser – barn og unge. Et av målene ... -
Ruspasientens opplevelse av eget ettervern. En syntese av kvalitative studier
(Master thesis, 2017)Summary This paper is based on a meta-ethnografic analysis of nine qualitative studies. The experience of 335 Scandinavian informants is explored to analyse how recovery from substance abuse is described post treatment. ... -
Veien blir til mens man går. En studie av miljøterapeutrollen i ungdomsskolen
(Master thesis, 2017)Bakgrunn Ungdomsskolen er en arena hvor ungdom skal prestere både faglig og sosialt. Det krever at de unge får betingelser som gjør at de får oppleve mestring, tilhørighet til fellesskap, samt gode og trygge forhold på ...