Den fjerde skjermen. Journalistikk om og med kameramobiler
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/153972Utgivelsesdato
2005Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Utgangspunktet for arbeidsrapporten er å forstå hvordan kameramobilen påvirker vanlige menneskers hverdag og journalistikken. Mobiltelefoner er ikke noe nytt blant journalister. De siste par årene har mobiltelefonen fått en fornyet plass i moderne journalistikk. Med lanseringen av kameramobiler i 2002 på det norske markedet, ble denne fort viet oppmerksomhet i journalistikken. Da denne begivenheten hadde mistet nyhetens interesse, ble oppmerksomheten til journalistene og nyhetsmediene flyttet mot hvordan denne kunne bli brukt i journalistikken formidlet i og med mobiltelefonen. Rapporten handler om erfaringer gjort med kameramobiler i journalistikken i bred forstand og om å utvikle teori som kan gripe dette forholdet og forklare prosessene.