Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHøst, Sigurd
dc.date.accessioned2011-11-22T08:35:19Z
dc.date.available2011-11-22T08:35:19Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.isbn978-82-7661-287-5
dc.identifier.issn1891-5981
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/154187
dc.description.abstractDenne rapporten er den femtende i serien Avisåret. Serien begynte med 1994, og har dekket alle år unntatt 2002. Da ble det i stedet laget en forenklet versjon – Avistabeller 2002. De tolv første utgavene av rapporten ble laget mens jeg var ansatt ved Institutt for Journalistikk i Fredrikstad og utgitt i instituttets rapportserie. Nå er jeg tilknyttet Avdeling for mediefag ved Høgskulen i Volda. Rapportene har derfor fått ny utgiver og nytt utseende. Omtale av opplagsutviklingen og endringer i avismønsteret er den sentrale delen av rapportene. I tillegg har jeg gjennom årene dekket mange andre temaer, både i kommentardelen og tabellene. Hvilke tabeller som har vært med i de forskjellige rapportene, går frem av innledningen til tabelldelen. Hensikten med rapportene er at de skal dekke alle norske aviser, også de som ikke er medlemmer av Mediebedriftenes Landsforening (MBL) eller Landslaget for Lokalaviser (LLA). Hvilken avisdefinisjon jeg bruker og hvordan den er anvendt i praksis, er nærmere forklart i innledningen til tabelldelen og i rapporten ”Hva er en avis? Avisbegrepet fra Hellerudkomitéen til Se og Hør” (IJ-rapport 3/2004). Min avisdefinisjon er svært lik den som Medietilsynet bruker ved sin beregning av eierkonsentrasjon. Den viktigste årsaken til at totaltall kan være forskjellige, er at vi har forskjellige praksis for hvordan nystartede og nedlagte aviser skal registreres. Det viktigste grunnlaget for statistikken er opplysninger fra MBL, LLA og Medietilsynet. Noen opplysninger kommer også fra den enkelte avis.
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherHøgskulen i Voldano_NO
dc.relation.ispartofseriesRapport nr. 6
dc.subjectavisno_NO
dc.subjectmediano_NO
dc.subjectstatistikkno_NO
dc.titleAvisåret 2009no_NO
dc.typeReportno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Media science and journalism: 310no_NO
dc.source.pagenumber49no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel