Sponsing av journalistikk
Abstract
Sponsing av journalistikk er kontroversielt, fordi det kan true journalistikkens uavhengighet. I deler av journalistikken har likevel sponsing lenge vært utbredt, særlig i TV. I medier med papirbaserte tradisjoner har sponsing vært mindre vanlig, og motstanden har vært større. I en tid med digitalisering og store endringer i mediebruk og medieøkonomi, er sponsing av journalistikk igjen blitt et debattema. Samtidig er sponsing blitt et mer uoversiktlig fenomen. Den nye teknologien åpner muligheter for nye former for kommersielt samarbeid som kan innebære sponsing av journalistikk på nye og til dels uklare og skjulte måter.
Utgangspunktet for denne rapporten er en henvendelse fra generalsekretæren i Norsk Presseforbund, som ønsket innspill til aktuelle problemstillinger rundt sponsing av journalistikk. Formålet er å gi en oversikt over den aktuelle utviklingen og legge grunnlaget for en diskusjon om hvordan presseetikken på feltet bør videreutvikles. Rapporten starter med Aftenpostens TV-serie «Stuck» som utgangspunkt for den aktuelle debatten, før det gis oversikt over problemstillingene og en definisjon eller avgrensning av begrepet sponsing. Videre gis en oversikt over gjeldende regelverk, og særlig om «nyhets- og aktualitetsjournalistikk» som er et sentralt begrep på feltet. Sponsing av journalistikk blir også satt inn i en kontekst med praksis i tidligere historie og i sammenlignbare samfunnsfelt før det forsøksvis avgrenses hva som er de aktuelle problemstillinger i dagens situasjon, og hvilke forutsetninger som bør være på plass for at journalistikken fortsatt skal kunne bruke sponsing som finansieringskilde.