Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSæther, Knut-Willy
dc.contributor.authorBjørnevik, Guro Lovise
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2020-08-18T06:52:02Z
dc.date.available2020-08-18T06:52:02Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2672700
dc.description.abstractSummary The Pentecostal movement came to Norway with the Methodist priest, Thomas Ball Barratt, in the early twentieth century. At first, the movement was a revival, which went across confessions. Later, they organized and formed autonomous congregations around the country. Today the Pentecostal movement is a network of congregations, which holds close to 50,000 adults and children. Over the years, they have had a somewhat variable relationship with community participation. And they have at times chosen to isolate themselves from society in order not to be influenced. But although the movement is often portrayed as conservative, it has also been altered by various cultural trends, such as new forms of dancing and music. In addition, they also have a more liberal view today than before, regarding questions about divorce, remarriage, and women in management positions. The Pentecostal movement is now encountering a new expression of secularization, through the new gender-neutral marriage. As is well known, a reassessment of traditional marriage understanding has already been carried out in the larger community as well as in the Norwegian Church. In the larger community, this ended with that the Stortinget in 2008, decided to introduce same-sex marriage, in line with traditional marriage. And in 2016, the Kirkemøtet voted for same-sex couples to get married in church. But this created challenges in the Norwegian Church, as this was not something everyone would agree on. Today, the church has officially two views on marriage, the traditional /conservative and the liberal, and this new liberal view of marriage is now challenging the Pentecostal movement. Therefore, this papers main research-question becomes: How does the NorwegianPentecostal movement meet the question about same-sex marriage? This will be answered by three sub-questions: 1. How is the Pentecostal participation in the public debate? 2. How does the Pentecostal movement argue to hold on to a classic view of marriage? 3. How does different views on marriage affect the ecumenical side of the Pentecostal movement? From the findings I make from these sub-questions, it will be possible to see what strategies the Pentecostal Movement wants to meet the challenges of the larger society changing views on same-sex marriage. Will they follow the example of the Norwegian Church or will they go their own way?en_US
dc.description.abstractSammendrag Pinsebevegelsen kom til Norge med metodistpresten, Thomas Ball Barratt, i begynnelsen av det tjuende århundre. I starten var bevegelsen en vekkelse, som gikk på tvers av konfesjoner. Senere organiserte de seg og dannet kongregasjonalistiske menigheter rundt omkring i landet. I dag er Pinsebevegelsen et nettverk av menigheter, som rommer nær 50 000 voksne og barn. De har gjennom tidene hatt et noe variabelt forhold til deltagelse i samfunnet. Og de har i perioder valgt å isolere seg fra samfunnet for å ikke la seg påvirke. Men selv om bevegelsen gjerne blir fremstilt som konservativ, har også den latt seg endre av ulike kulturelle strømninger, som til dømes nye former for dans og musikk. I tillegg har de også i dag et mer liberalt syn enn tidligere, med tanke på spørsmål omkring skilsmisse, gjengifte og kvinner i lederstillinger. Nå møter Pinsebevegelsen på et nytt uttrykk for kulturelle strømninger, det nye kjønnsnøytrale ekteskapet. Som kjent har en revurdering av den tradisjonelle ekteskapsforståelsen allerede blitt utført i storsamfunnet og i Den norske kirke. I storsamfunnet endte dette med at Stortinget i 2008 vedtok å innføre likekjønnet ekteskap på lik linje med det tradisjonelle ekteskapet. Og i 2016 stemte Kirkemøtet for at likekjønnede par også kunne gifte seg i kirken. Men i Den norske kirke skapte dette utfordringer, da dette ikke var noe alle kunne enes om. Kirken har dermed i dag offisielt to syn på ekteskapet, det tradisjonelle/konservative og det liberale, og dette nye liberale synet på ekteskapet utfordrer nå Pinsebevegelsen. Oppgavens problemstilling blir derfor: Hvordan møter den norske Pinsebevegelsen spørsmålet om likekjønnet ekteskap? Den vil bli besvart ut fra tre underspørsmål: 1. Hvordan er Pinsebevegelsens deltagelse i den offentlige debatt? 2. Hvordan argumenter Pinsebevegelsen for å holde fast på det klassiske ekteskapssynet? 3. Hvordan påvirker spørsmålet om likekjønnet ekteskap Pinsebevegelsens økumeniske side? Utfra funnene jeg gjør fra disse underspørsmålene, vil man kunne se hvilke strategier Pinsebevegelsen ønsker å møte utfordringene med at storsamfunnet har endret syn på likekjønnet ekteskap. Vil de følge Den norske kirkes eksempel eller vil de gå sin egen vei?nb_NO
dc.language.isonob
dc.publisherHøgskulen i Volda
dc.subjectPinsebevegelsen i Norgenb_NO
dc.titleDen norske Pinsebevegelsens møte med spørsmålet om likekjønnet ekteskapen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holderforfattarennn_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Teologi og religionsvitenskap: 150::Religionsvitenskap, religionshistorie: 153nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel