• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Høgskulen i Volda
  • Rapportar og andre skrifter
  • Rapportar
  • View Item
  •   Home
  • Høgskulen i Volda
  • Rapportar og andre skrifter
  • Rapportar
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nytt perspektiv på andrespråkslæring. En kritisk undersøkelse av Lozanov-metoden. Rapport fra forskningsprosjektet Language learning and its neural correlates

Hetland, Jorunn; Lunde, Katrin
Report
Thumbnail
View/Open
Rapport nr 109 Nytt perspektiv på andrespråkslæring.pdf (1.913Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2755916
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Rapportar [138]
Abstract
Prosjektet Language learning and its neural correlates ble formelt startet ved Høgskulen i Volda i 2017 som et forprosjekt (Såkornprosjekt) under navnet Brain power and language learning. Hovedarbeidet ble av praktiske grunner først igangsatt høsten 2019.

Language learning and its neural correlates tar utgangspunkt i et problemområde både for samfunnet og enkeltmenneskene det gjelder, nemlig at andrespråksundervisningen – i Norge og i verden for øvrig – ikke fungerer optimalt. Prosjektet har en sterk empirisk forankring: Gjennom empiriske undersøkelser har vi ønsket å sammenligne to ulike tilnærminger som benyttes i norskopplæringen av innvandrere i Norge i dag, og effekten av disse. Det gjelder på den ene siden det som kan kalles ‘standard’ andrespråksopplæring, med standard studiemateriell og læreverk. ‘Standard’ norskundervisning sammenligner vi med undervisning etter Lozanov-metoden, også kalt suggestopedi. Lozanov-metoden ble utviklet i Bulgaria på 1960- og 1970-tallet av legen og psykiateren Georgi Lozanov, som i mange år ledet et pedagogisk forskningsinstitutt i Sofia med på det meste 100 tilknyttede forskere og lærere. Metoden blir brukt i mindre skala ved undervisning av minoritetsspråklige i Norge i dag.
Publisher
Høgskulen i Volda
Series
Skriftserien;Rapport nr. 109/2021

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit