Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSandberg, Linnea Sofia
dc.date.accessioned2021-07-06T11:34:41Z
dc.date.available2021-07-06T11:34:41Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2763563
dc.description.abstractI tidligere arbeid med performancekunst har jeg vært fascinert over hvordan meningen med en performance, og kunst generelt, forandrer betydning ut ifra hvem det er som er mottakeren av kunsten. Det vi sanser kan få oss til å føle noe spesielt for kunsten vi er vitne til, kanskje noe positivt eller negativt, men det vi føler er vår helt egne oppfatning av hva kunsten betyr for oss. Siden performancekunsten blomstret opp på 60- og 70- tallet, så har det blitt vanligere at vi som tilskuere av performancekunst får en mer aktiv rolle i fenomenet, noe som kan føre til at vi opplever kunsten på en annen måte. I en slik interaktiv performance vil vi kunne være deltakere i fenomenet, der vi er med på å skape et uttrykk sammen med performance- aktøren. Vi er nå en del av performancen. Her vil vi kanskje også kunne få et nærmere forhold til aktøren, og performancens omgivelser, det vil si det vi oppfatter gjennom sansene våre- aktøren og hennes utseende, klær, rom, tid og mye mer. Jeg har derfor valgt å se nærmere på dette, gjennom å prøve å svare på problemformuleringen: Hvordan kan kommunikasjonen mellom stimuli og respons påvirke deltakerens tolkning av budskapet i Cut Piece? Med denne problemformuleringen vil jeg prøve å finne ut av mottakerens mening, gjennom å se på stimuli kontra respons i Cut Piece- en interaktiv performance, der aktøren inviterer deltakerne til å klippe biter av klærne hennes. Dette skal jeg gjøre gjennom å observere videoer med to forskjellige gjennomføringer av performancen- der den første er Yoko Ono´s Cut Piece fra 1965, og den andre Echo Morgan´s Cut Piece fra 2019. Jeg skal her tolke noen faktorer som ikke alltid er konstante for hver gjennomføring, det vil si faktorer som aktørens kjønn, alder, etnisitet, klær og handlinger, i tillegg til andre faktorer som årstall og deltakernes handlinger. Da disse faktorene kan være varierende, så vil kanskje også tolkningen av disse påvirke hver enkeltes syn på budskapet, selv om aktøren selv allerede har en original hensikt med Cut Piece. Jeg vil likevel først gjøre rede for aktørenes originale hensikt og tanker rundt performancen, og presentere hvordan performancen foregikk i praksis.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen i Voldaen_US
dc.titleMottakerens forståelse av Cut Piece. Å tolke stimuli og respons i interaktiv performancekunsten_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.subject.nsiperformancekunsten_US
dc.subject.nsiperformanceen_US
dc.subject.nsikunsten_US
dc.subject.nsimottakeren_US
dc.source.pagenumber22en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Teater og drama [1]
    I denne samlinga finst bacheloroppgåver frå Teater og drama som har fått karakteren A eller B.

Vis enkel innførsel