Aviser og digital betaling
Abstract
De siste årene har avisene satset mye på salg av digitalt innhold. Dette skjer på to måter. Den ene er å innføre betalingsordninger for nettsidene, slik at bruken ikke lenger er gratis. Den andre er å utvikle og selge digitale utgaver av papiravisen, dvs. PDF-aviser og e aviser. I teorien er disse to strategiene helt uavhengige av hverandre, men i praksis er de nært forbundet.
Denne rapporten beskriver de oppleggene for digital betaling som avisene hadde innført høsten 2014, og viser hvor mange og hvem som brukte de forskjellige løsningene. Utviklingen går fort, og mye har allerede skjedd siden den gang, men et detaljert øyeblikksbilde vil likevel ha en verdi.
Rapporten er ment som et supplement til Avisåret 2014, og gjelder de samme avisene. Avisåret er en serie med årlige statistikk- og tabellrapporter som jeg har publisert helt siden 1994. Rapportene dekker først og fremst slike grunnleggende kjennetegn som antall aviser, avistype, utgiversteder og opplagsutvikling, men det er også tatt med andre sider ved utviklingen. Avisenes nyhetstilbud på Internett er således registrert for de fleste år etter 1996.