Lærerens opplevelse av støtte på arbeidsplassen. Med rom for dialog
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3003078Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Helse- og sosialfag [55]
Sammendrag
Teachers' right to a safe and healthy working environment is embodied in The Act relating to the working environment (AML, 2005). Norwegian teachers thrive in their work, at the same time multiple teachers misses feedback. They also have a work with many job demands and potential loads. Research shows that support in the work environment can be a buffer against stress and job demands. This master`s thesis have through a qualitative method investigated the main question. The overarching question is broken down into three research questions; what does support in the work environment mean for the teacher, what is supportive in the teachers’ meetings with colleagues and leaders, and what is involved in systemic work to support the teacher.
The teacher experience of work support has been put in context with the help of Antonovosky`s sense of coherence (SOC), Buber`s I and Thou, and Bateson`s systemic communications theory.
The main findings and the discussion shows that good relations, good communication and a supportive leader is important factors in teachers experience of support. These factors can help the teacher to mobilize their resources when they are in a demanding job situation. This means that the teacher sense of coherence can be stronger through support in the work environment, and potentially strengthen the teacher wellbeing (TWB). At the same time the findings shows that many teachers experience a non-supportive work environment and a lack in the systematic work support. This is an argument for strengthening the systemic work to support the teacher. That involves competence development in the colleague group, and among other things teachers need time for dialog with colleagues in the formal organization. It can also involve the idea of a dialogic attitude in the informal organization of the school.
In summary, it seems that the answer to the overarching question consist of several elements. The teacher experience of support starts with the acknowledgement of the potential challenges in the teacher work environment. By acknowledging these challenges, the school organization can have an awareness and a focus on the importance of a supportive practice when the teacher is in a demanding situation. As we have seen this consist of good relations, good communication and a supportive leadership. In addition, structures for a meaningful dialogue in the colleague will be supportive. Lærerens rett til et trygt og godt arbeidsmiljø er nedfelt i arbeidsmiljøloven (AML, 2005). Lærere trives i yrket. Samtidig forteller lærerne at de savner tilbakemeldinger. De har også en krevende jobb med mange potensielle belastninger i arbeidshverdagen. Fra forskning vet vi at opplevd støtte på arbeidsplassen kan være en buffer mot stress og belastninger. Gjennom å dybde intervjue åtte lærere, har oppgavens hensikt derfor vært å undersøke hvilke betydning støtte har for læreren, hva støtte i møte med kollegaer og ledelse er og hva systematisk arbeid for å støtte læreren kan innebære.
Lærerens opplevelse av støtte har blitt satt i sammenheng med Antonovoskys opplevelse av sammenheng (OAS), Bubers jeg-du møte og Batesons systemperspektiv.
Hovedfunnene og diskusjonen viser at gode relasjoner, god kommunikasjon og en støttende ledelse er faktorer som er betydningsfulle for lærerens opplevelse av støtte. De tre faktorene kan bidra til å mobilisere lærerens mestringsressurser når hun står i krevende situasjoner i arbeidshverdagen. Gjennom støtte kan altså lærerens opplevelse av sammenheng bli sterkere, og dermed kan lærerens trivsel potensielt styrkes når hun får støtte i arbeidshverdagen. Samtidig viser funnene at flere lærere forteller om manglende støtte og at det er mangler i det systematiske arbeidet med å støtte læreren i krevende situasjoner. Det er et argument for at det må jobbes mer med det systematiske arbeidet med å støtte læreren. Det kan innebære kompetanseutvikling i kollegiet blant annet ved at lærerne får tid til dialog i den formelle organisasjonen. Det kan også innebære, at tanken om en dialogisk innstilling smelter inn skolens uformelle organisering.
Til sammen ser det ut som problemstillings svar består av flere elementer. Den erfarne lærerens opplevelse av hva som er støttende, handler i første rekke om at skolen erkjenner at det kan finnes utfordringer i lærernes arbeidsmiljø. På den måten kan skolen som organisasjon ha en bevissthet og et fokus på betydning av en støttende praksis, når læreren står i en krevende situasjon. Dermed kan det legges til rette for et støttende arbeidsmiljø for lærerne i skolen. Det består som vi har sett blant annet av gode relasjoner, god kommunikasjon og en støttende ledelse. I tillegg vil strukturer for en meningsskapende dialog i kollegiet være støttende. en_US