Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSynnevåg, Anne Lise
dc.date.accessioned2022-12-06T09:08:50Z
dc.date.available2022-12-06T09:08:50Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3036023
dc.description.abstractTemaet for denne mastergradsoppgaven er samarbeid mellom skole og foreldre med minoritetsbakgrunn. Forskning har vist at et godt samarbeid mellom hjem og skole vil være av stor betydning for elevers faglige og sosiale læring. Oppgaven er en kvalitativ studie og problemstillingen lyder som følger: «Hvordan er samarbeidet mellom skole og foreldre med minoritetsbakgrunn. Hva slags kommunikasjon bærer dette samarbeidet preg av, og hvordan påvirkes dette av kulturell kapital.» Den metodiske tilnærmingen har vært å intervjue både foreldre med minoritetsbakgrunn og norske lærere. Jeg har lagt vekt på begrepene erfaringer og forventninger, og analysen har blitt utført på grunnlag av et fenomenologisk og hermeneutisk perspektiv. Ut fra mine funn i undersøkelsen har jeg valgt følgende fokusområder: Foreldreinvolvering og informasjonsflyt. Jeg har benyttet et teoretisk perspektiv som tar for seg ulike nivåer av samarbeid fra informasjon til medvirkning, ulike oppdragerverdier, teori som ser på ulike deler av kommunikasjonen mellom hjem og skole, og til slutt Bourdieus teori om makt og kapital. På bakgrunn av dette drøfter jeg både de minoritetsspråklige foreldrenes, og lærernes erfaringer og refleksjoner rundt det viktige samarbeidet mellom hjem og skole til det beste for eleven. Til sist ser jeg på hva som kan fremme et godt samarbeid mellom hjem og skole. Undersøkelsen viser at både minoritetsforeldrene og lærerne ønsker et tett og godt samarbeid med hverandre, men manglende språkferdigheter og kulturforskjeller kan være en hindring for samarbeidet. Lærerne etterlyser mer innspill og krav fra minoritetsforeldrene, og når det uteblir blir det tolket som at minoritetsforeldrene er lite engasjert i deres barns skolehverdag. Videre viser undersøkelsen at minoritetsforeldrenes manglende engasjement kan bunne i lite kjennskap til skolens forventninger, og kjennskap til egne rettigheter når det gjelder medvirkning og medbestemmelse i samarbeidet med skolen. Foreldrene i undersøkelsen har behov for informasjon om ulike samarbeidsformer og ansvarsfordeling. Skolen og lærerne bør se på minoritetsforeldrene som en ressurs i samarbeidet, og legge til rette for at minoritetsforeldrene føler seg sett og ivaretatt. Kontaktlærerne i undersøkelsen uttrykker at de ofte føler seg alene og overlatt til seg selv i samarbeidet med minoritetsfamilier, og de uttrykker et ønske om en tydelig ledelse og en skolekultur der en sammen har fokus på inkluderende og likeverdig samarbeid med minoritetsforeldre.en_US
dc.description.abstractAbstract The theme for this master's thesis is the collaboration between the school and parents with a minority background. Research has shown that good collaboration between home and school will be of great importance for students' academic and social learning. The thesis is a qualitative study and the thesis question is as follows: “How is the collaboration between the school and parents with a minority background. What kind of communication is this collaboration characterized by, and how is this affected by cultural capital”. The methodological approach has been to interview both parents with a minority background and Norwegian teachers. I have emphasized the concepts of experience and expectations, and the analysis has been performed on the basis of a phenomenological and hermeneutic perspective. Based on my findings in the survey, I have chosen the following focus areas: Parental involvement and information flow. I have used a theoretical perspective that addresses different levels of collaboration from information to participation, different educator values, theories that look at different parts of the communication between home and school, and finally Bourdieus`s theory of power and capital. Based on this, I discuss both the minority language parents` and teachers` experiences and reflections on the important collaboration between home and school for the benefit of the pupil. Finally, I look at what can contribute to a good collaboration between home and school. The survey shows that both the minority parents and the teachers want a close and good collaboration with each other, but lack of language skills and cultural differences can be an obstacle to the collaboration. The teachers are calling for more input and demands from the minority parents, and when this is not the case, it is interpreted as meaning that the minority parents are not very involved in their children's everyday school life. Furthermore, the survey shows that the minority parents lack knowledge of the school's expectations and knowledge of their own rights regarding participation and co-determination in the collaboration with the school. The parents in the survey need information about different forms of cooperation and division of responsibilities. The school and the teachers must look at the minority parents as a resource in the collaboration, and facilitate that the minority parents feel seen and taken care of. The teachers who communicate with the minority parents in the survey express that they often feel alone and left to themselves in the collaboration with minority families, and they express a desire for clear leadership and a school culture where they together focus on inclusive and equal collaboration with minority parents.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen i Voldaen_US
dc.subjectsamarbeiden_US
dc.subjectskoleen_US
dc.subjectminoriteten_US
dc.subjectforeldreen_US
dc.subjectkommunikasjonen_US
dc.subjectminoritetsspråken_US
dc.titleSamarbeid mellom skole og foreldre med minoritetsbakgrunn. En kvalitativ studie knyttet til faktorer som påvirker samarbeidet mellom skole og foreldre med minoritetsbakgrunnen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber123en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel