Eksamensoppgaver i barnehagelærerutdanningen i lys av formålet om en integrert, profesjonsrettet og forskningsbasert utdanning
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3042164Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Intensjonen med denne artikkelen er å analysere og diskutere hvordan eksamensformer og oppgavetekster i den nye barnehagelærerutdanningen bidrar til en integrert, profesjonsrettet og forskningsbasert utdanning. Eksamensoppgavetekster gitt ved ni norske høgskoler og universiteter, blir analysert ut fra profesjonsteori og teorier om forskningsbasert utdannelse. Analysene viser at oppgavetekstenes form og innhold fra over halvparten av institusjonene som er undersøkt, ikke skiller seg nevneverdig fra tidligere oppgaver. Vi stiller spørsmål ved om disse oppgavetypene og -tekstene oppfyller kravet om at barnehagelærerutdanningen skal være en integrert, profesjonsrettet og forskningsbasert utdanning.