Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHeggvoll, Janne
dc.contributor.authorLutnæs, Eva
dc.date.accessioned2023-01-10T12:37:37Z
dc.date.available2023-01-10T12:37:37Z
dc.date.created2022-11-22T10:22:53Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.issn1238-9501
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3042324
dc.description.abstractHøsten 2020 ble det innført en ny læreplan for den norske grunnskolen. Læreplanen i hvert fag innledes med en beskrivelse av fagets relevans for den enkelte elev, samfunn- og arbeidsliv. I beskrivelsen av relevansen ved grunnskolefaget Kunst og håndverk forpliktes lærerne til å etablere samarbeid med lokalt kultur- og næringsliv for å knytte elevenes skapende arbeid til aktuelle problemstillinger. Kravet om samarbeid spiller opp mot et sentralt prinsipp innen entreprenøriell didaktikk: det å koble elevenes aktiviteter til livet og samfunnet utenfor skolen. I denne artikkelen forfølges virkelighetsnære oppdrag som strategi for læring gjennom en analyse av de 41 kompetansemålene for grunnskolefaget Kunst og håndverk. Analysen følger de fire fasene i metoden systematisk tekstkondensering: helhetsinntrykk, meningsbærende enheter, kondensering, sammenfatning. Fundamentet for virkelighetsnære oppdrag finner vi i 12 av kompetansemålene – de berører samfunnsaktuelle problemstillinger. De andre kompetansemålene gir elevene fagspesifikke verktøy for å arbeide med virkelighetsnære oppdrag. De virkelighetsnære oppdragene kan i tråd med retningen ”gjennom” entreprenørskap posisjoneres som verktøy for å utvikle kompetanse innen fag. Samtidig kan koblingen mellom fagspesifikt innhold og virkelighetsnære oppdrag gjøre at elevene får øye på verdien i faget for samfunnet og for deres egne liv. I analysens siste fase skisserer vi virkelighetsnære oppdrag for ulike trinn for å konkretisere handlingsrommet i kompetansemålene for aktører i fagfeltet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.titleVirkelighetsnære oppdrag i Kunst og håndverk. En analyse av kompetansemålene i LK20en_US
dc.title.alternativeVirkelighetsnære oppdrag i Kunst og håndverk. En analyse av kompetansemålene i LK20en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber28-44en_US
dc.source.volume29en_US
dc.source.journalTechne Serienen_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.7577/TechneA.4494
dc.identifier.cristin2077920
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel