dc.contributor.author | Heggvoll, Janne | |
dc.contributor.author | Lutnæs, Eva | |
dc.date.accessioned | 2023-01-10T12:37:37Z | |
dc.date.available | 2023-01-10T12:37:37Z | |
dc.date.created | 2022-11-22T10:22:53Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.issn | 1238-9501 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3042324 | |
dc.description.abstract | Høsten 2020 ble det innført en ny læreplan for den norske grunnskolen. Læreplanen i hvert fag innledes med en beskrivelse av fagets relevans for den enkelte elev, samfunn- og arbeidsliv. I beskrivelsen av relevansen ved grunnskolefaget Kunst og håndverk forpliktes lærerne til å etablere samarbeid med lokalt kultur- og næringsliv for å knytte elevenes skapende arbeid til aktuelle problemstillinger. Kravet om samarbeid spiller opp mot et sentralt prinsipp innen entreprenøriell didaktikk: det å koble elevenes aktiviteter til livet og samfunnet utenfor skolen. I denne artikkelen forfølges virkelighetsnære oppdrag som strategi for læring gjennom en analyse av de 41 kompetansemålene for grunnskolefaget Kunst og håndverk. Analysen følger de fire fasene i metoden systematisk tekstkondensering: helhetsinntrykk, meningsbærende enheter, kondensering, sammenfatning. Fundamentet for virkelighetsnære oppdrag finner vi i 12 av kompetansemålene – de berører samfunnsaktuelle problemstillinger. De andre kompetansemålene gir elevene fagspesifikke verktøy for å arbeide med virkelighetsnære oppdrag. De virkelighetsnære oppdragene kan i tråd med retningen ”gjennom” entreprenørskap posisjoneres som verktøy for å utvikle kompetanse innen fag. Samtidig kan koblingen mellom fagspesifikt innhold og virkelighetsnære oppdrag gjøre at elevene får øye på verdien i faget for samfunnet og for deres egne liv. I analysens siste fase skisserer vi virkelighetsnære oppdrag for ulike trinn for å konkretisere handlingsrommet i kompetansemålene for aktører i fagfeltet. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Virkelighetsnære oppdrag i Kunst og håndverk. En analyse av kompetansemålene i LK20 | en_US |
dc.title.alternative | Virkelighetsnære oppdrag i Kunst og håndverk. En analyse av kompetansemålene i LK20 | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 28-44 | en_US |
dc.source.volume | 29 | en_US |
dc.source.journal | Techne Serien | en_US |
dc.source.issue | 1 | en_US |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.7577/TechneA.4494 | |
dc.identifier.cristin | 2077920 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |