Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBrænne, Karen
dc.contributor.authorSømoe, Kjetil
dc.date.accessioned2023-02-15T14:42:01Z
dc.date.available2023-02-15T14:42:01Z
dc.date.created2022-09-08T20:19:13Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationTechne Serien. 2022, 29 (2), 1-16.en_US
dc.identifier.issn1238-9501
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3051195
dc.description.abstractDen heldigitale undervisnings- og læringssituasjonen som brått oppstår under pandemien i 2020 gir unike rammer for empiri-innsamling i fagområder som til vanlig har fysiske artefakter og kroppslig nærvær som forutsetninger for kunnskapsproduksjon. Fagmiljøene ved Musikk og Kunst og håndverk ved to lærerhøgskoler i Norge henter empiri fra denne spesielle undervisningssituasjonen etter at studenter, fagansatte og sensorer har erfart 4 måneder med stengte campus. Koronaundersøkelsen er publisert som notat i HVLs skriftserie (Brænne, Sømoe, Solstad, & Espeland, 2022). I denne artikkelen blir resultater spesifikt hentet fra kunst og håndverksmiljøet videre bearbeidet og drøftet. Det empiriske materiale omfatter her tre fokusgruppeintervju med studenter og fagansatte. Analysen er gjort etter inspirasjon fra analysemetoden meningsfortetting (Kvale, Brinkmann, Anderssen, & Rygge, 2015). Undersøkelsen søker svar på om, og eventuelt på hvilken måte, fysiske vilkår endrer fagets innhold slik det erfares av fagansatte og studenter. Respondentenes erfaringer med koronastengingen gjør verkstedfellesskapets betydning som læringsarena mer synlig. Dette blir blant annet drøftet med utgangspunkt i Bernstein (2000) sitt skille mellom prestasjons- og kompetansemodellen for rekontekstualisering av kunnskap i pedagogiske praksiser.en_US
dc.language.isomisen_US
dc.titleHjemmeverkstedet og endrede vilkår for kunnskapsutvikling i kunst- og håndverksfageten_US
dc.title.alternativeHjemmeverkstedet og endrede vilkår for kunnskapsutvikling i kunst- og håndverksfageten_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber1-16en_US
dc.source.volume29en_US
dc.source.journalTechne Serienen_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doi10.7577/TechneA.4555
dc.identifier.cristin2050070
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel