Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHunhammer, Tanya
dc.date.accessioned2023-07-03T08:55:43Z
dc.date.available2023-07-03T08:55:43Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3075302
dc.description.abstractBakgrunn/introduksjon: Mange NAV ansatte opplever arbeidet sitt som meningsfullt og at arbeidet gir følelse av mestring. Samtidig ser vi at NAV opplever stort gjennomtrekk av ansatte. De har en krevende arbeidssituasjon med mange mulige arbeidsbelastninger som de må håndtere i hverdagen. Fra forskning og empiri ser vi at der også er faktorer som styrker den ansatte sin trivsel og arbeidsglede. Oppgavens hensikt har vært å undersøke hvilke faktorer som styrker og reduserer trivselen til NAV ansatte, sett i sammenheng med begrepene compassion satisfaction og compassion fatigue. Til sammen viser dette, den ansatte sin opplevelse av profesjonell livskvalitet. Tilnærming/metode: For å kunne undersøke NAV ansattes opplevelser av arbeidshverdagen, valgte jeg å utføre en kvalitativ studie, med utgangspunkt i problemstillingen og to forskningsspørsmål: Hvordan opplever ansatte i NAV sosialtjenesten arbeidet sitt? • Hva styrker trivselen til NAV ansatte? • Hva reduserer trivselen til NAV ansatte? Problemstillingen ble operasjonalisert gjennom temaer og spørsmål i en semistrukturert intervjuguide. Et utvalg på fem NAV ansatte på samme kontor, som arbeidet med sosiale tjenester, ble intervjuet hver for seg for å samle inn kvalitative data til besvarelsen av problemstillingen. Funn/diskusjon: Hovedfunnene og diskusjonsdelen viser hvordan ulike faktorer påvirker NAV ansatte sin trivsel i arbeidet sitt. Det å jobbe med mennesker i vanskelige livssituasjoner, innenfor et system, både gir og tar energi. Basert på intervjuundersøkelsen som er grunnlaget for denne oppgaven, teori og forskning, ser vi at til tross for at dette er et høgst aktuelt tema i mange yrkesplattformer som omhandler omsorg for andre, er det allikevel lite anerkjent som problem som må håndteres. Konsekvensene er at mange ikke orker å stå i disse jobbene over tid, da det tæres på den profesjonelle livskvaliteten til ansatte. Konklusjon: Til sammen ser det ut som at det viktigste vi gjør i denne sammenhengen er å erkjenne at det å jobbe som profesjonell hjelper, er et yrke som innebærer risiko for å oppleve overbelastning og bli utbrent. Den profesjonelle livskvaliteten er basert på opplevelser som gir compassion satisfaction og compassion fatigue. For at hjelperen best mulig kan hjelpe, må også hjelperen ivaretas. Vi må få en felles forståelse for denne problematikken slik at det kan legges til rette for mer ivaretagelse av hjelperne: i virksomhetene, i samfunnet og i politikken.en_US
dc.description.abstractAbstract Background/introduction: Many NAV employees experience their work as meaningful, and that the work gives a sense of coping. At the same time, we see that NAV is experiencing a large turn-over of employees. They have a demanding work situation with many possible workloads that they have to deal with on a daily basis. From research we see that there are also factors that strengthen the employee's well-being and job satisfaction. The purpose of the assignment has been to investigate which factors strengthen and reduce the well-being of NAV employees seen in the context of the terms compassion satisfaction and compassion fatigue. Together, this shows the employee's experience of professional quality of life. Approach/method: In order to investigate NAV employees' experiences of everyday work life, I chose to carry out a qualitative study, based on the issue and two research questions: How do employees in the NAV social service experience their work? • What strengthens the well-being of NAV employees? • What reduces the well-being of NAV employees? The issue was operationalized through themes and questions in a semi-structured interview guide. A selection of five NAV employees at the same office, who worked with social services, were interviewed separately to collect qualitative data to answer the issue. Findings/discussion: The main findings and the discussion section shows how various factors affects NAV employees' well-being in their work. Working with people in difficult life situations, within a system, both gives and takes energy. Based on the interview survey that is the basis for this thesis, theory and research, we see that despite the fact that this is a highly relevant topic in so many professional platforms that deal with caring for others, it is still little recognized as a problem that needs to be dealt with. The consequences are that many can not bear to stay in these jobs over time, as the professional quality of life of employees is not good enough. Conclusion: All in all, it seems that the most important thing we do in this issue, is to recognize that working as a professional helper is a profession that entails the risk of experiencing overload and get burned out. In order for the helper to be able to help as best as possible, the helper must also be looked after. We must gain a common understanding of this problem, so that measures can be made for more care for the helpers: in businesses, in society and in politics.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen i Voldaen_US
dc.subjectprofesjonell livskvaliteten_US
dc.subjectcompassion satisfactionen_US
dc.subjectcompassion fatigueen_US
dc.subjectutbrentheten_US
dc.subjectarbeidsgledeen_US
dc.subjectNAVen_US
dc.subjectarbeidsmiljøen_US
dc.subjectsosialfagen_US
dc.subjecthjelperrolleen_US
dc.titleAnsatte i NAV sin opplevelse av balansen mellom arbeidsglede og arbeidsbelastningeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber113en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel