Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKjørven, Ole Kolbjørn
dc.contributor.authorHustvedt, Marianne
dc.contributor.authorSkrefsrud, Thor Andre
dc.date.accessioned2023-12-06T15:04:50Z
dc.date.available2023-12-06T15:04:50Z
dc.date.created2023-11-30T23:08:16Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationPrismet. 2023, 74 (4), 255-275.en_US
dc.identifier.citationhttps://journals.uio.no/prismet/article/view/10749
dc.identifier.issn0032-8847
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3106276
dc.description.abstractArtikkelen undersøker hvordan en gruppe skoleledere i den norske grunnskolen ser på ­religionsmangfoldet i skole og samfunn. Studien viser at skolelederne har en sterk bevissthet om å synliggjøre elevenes mangfoldserfaringer som en ressurs for skolefellesskapet. Samtidig synes det å være et sprik i synet på om og eventuelt hvordan religiøst mangfold kan inn­lemmes i en inkluderende skole. Skolelederne har begrenset kjennskap til trosopplærings­programmer som elevene deltar i og er usikre på relevansen trosopplæringsarenaen kan ha for skolen. Slik identifiserer artikkelen et paradoks. På den ene siden er skolelederne opptatt av en ressursorientert mangfoldspedagogikk der elevens livsverden speiles i skolens innhold. På den andre siden signaliseres det usikkerhet om og hvordan religion kan anerkjennes som en erfart dimensjon ved mangfoldet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.relation.urihttps://journals.uio.no/prismet/article/view/10749/8806
dc.titleSkolelederes erfaringer og møte med religiøst mangfolden_US
dc.title.alternativeSkolelederes erfaringer og møte med religiøst mangfolden_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber255-275en_US
dc.source.volume74en_US
dc.source.journalPrismeten_US
dc.source.issue4en_US
dc.identifier.cristin2206982
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 325560en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel