dc.contributor.author | Kleive, Hildegunn Valen | |
dc.contributor.author | Horsfjord, Vebjørn | |
dc.date.accessioned | 2023-12-06T16:00:41Z | |
dc.date.available | 2023-12-06T16:00:41Z | |
dc.date.created | 2023-11-30T23:16:18Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Prismet. 2023, 74 (4), 293-311. | en_US |
dc.identifier.citation | https://journals.uio.no/prismet/article/view/10751 | |
dc.identifier.issn | 0032-8847 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3106280 | |
dc.description.abstract | Denne artikkelen er basert på observasjoner og intervjuer gjort på fire islamskoler i Norge. På disse ikke-formelle trosopplæringsarenaene finner vi spenninger og forhandlinger mellom muslimske normative idealer og hverdagslivets faktiske praksiser og tenkemåter. Vi finner at både moskeledere og foreldre knyttet til disse fellesskapene ønsker å styrke normative tolkninger av islam, samtidig som det er en betydelig anerkjennelse av og aksept for at idealene ikke nødvendigvis etterleves. Informantene framhever verdien av å møtes fysisk til undervisning i en tid med mange online-tilbud. Forfatterne benytter levd hverdagsreligionsperspektivet sammen med blant annet begrepet maksimalistisk islam. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.relation.uri | https://journals.uio.no/prismet/article/view/10751/8809 | |
dc.title | Islamskoler i Norge: Om virkelighet og idealer | en_US |
dc.title.alternative | Islamskoler i Norge: Om virkelighet og idealer | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 293-311 | en_US |
dc.source.volume | 74 | en_US |
dc.source.journal | Prismet | en_US |
dc.source.issue | 4 | en_US |
dc.identifier.cristin | 2206986 | |
dc.relation.project | Norges forskningsråd: 325560 | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |