Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKleive, Hildegunn Valen
dc.contributor.authorHorsfjord, Vebjørn
dc.date.accessioned2023-12-06T16:00:41Z
dc.date.available2023-12-06T16:00:41Z
dc.date.created2023-11-30T23:16:18Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationPrismet. 2023, 74 (4), 293-311.en_US
dc.identifier.citationhttps://journals.uio.no/prismet/article/view/10751
dc.identifier.issn0032-8847
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3106280
dc.description.abstractDenne artikkelen er basert på observasjoner og intervjuer gjort på fire islamskoler i Norge. På disse ikke-formelle trosopplæringsarenaene finner vi spenninger og forhandlinger mellom muslimske normative idealer og hverdagslivets faktiske praksiser og tenkemåter. Vi finner at både moskeledere og foreldre knyttet til disse fellesskapene ønsker å styrke normative tolkninger av islam, samtidig som det er en betydelig anerkjennelse av og aksept for at idealene ikke nødvendigvis etterleves. Informantene framhever verdien av å møtes fysisk til undervisning i en tid med mange online-tilbud. Forfatterne benytter levd hverdagsreligions­perspektivet sammen med blant annet begrepet maksimalistisk islam.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.relation.urihttps://journals.uio.no/prismet/article/view/10751/8809
dc.titleIslamskoler i Norge: Om virkelighet og idealeren_US
dc.title.alternativeIslamskoler i Norge: Om virkelighet og idealeren_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber293-311en_US
dc.source.volume74en_US
dc.source.journalPrismeten_US
dc.source.issue4en_US
dc.identifier.cristin2206986
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 325560en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel