Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKleven, Malin Sofie
dc.date.accessioned2023-12-12T07:36:52Z
dc.date.available2023-12-12T07:36:52Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3106941
dc.description.abstractI denne avhandlingen gjennomfører jeg en sammenlignende analyse av Evelyn Waugh sin roman Brideshead Revisited og Donna Tartt sin roman The Secret History. Sentralt i avhandlingen min er forholdet mellom estetikk, etikk og utdanning i disse to romanene. Begge romanene presenterer og vurderer de ulike måtene denne triaden blir forestilt og gjennomført av de sosiale gruppene som presenteres i romanene, så vel som gjennom de individuelle karakterene. Videre ser man at begge romanene utrykker en egen versjon av dette forholdet, som de bruker til å utrykke forskjellige framstillinger og kritikker. Det har vært viktig for avhandlingen min å definere nøyaktig hvordan jeg forstår begrepene estetikk, etikk og utdanning. Den teoretiske rammen for avhandlingen min er i hovedsak bestemt av teoretikerne og filosofene som er presentert i de to romanene. Jeg støtter meg imidlertid også på John Dewey sin definisjon av estetikk i avhandlingen. John Dewey ser på estetikk som noe vi kan finne i dagligdagse episoder fra hverdagen. (Dewey, 1980, s. 5-6). I disse to romanene utforskes estetikk i stor grad i det daglige livet og i innstillingen karakteren har til akademia. I avhandlingen min har jeg presentert etikk som karakterene sin "karakter", så å si. Jeg forstår dette i stor grad til å omfatte deres moral. Når det gjelder utdanning, har jeg benyttet to forskjellige forståelser av ordet. Jeg har henvist til utdanning i form av tradisjonell akademisk opplæring, men også som en lært opplevelse. Dette åpner for ulike forståelser av utdanning, som sosial og familiær utdanning. Målet mitt for denne avhandlingen er mangfoldig. Jeg vurderer de etiske konsekvensene for karakterene når de forsøker å oppnå og opprettholde læringens estetikk som de adopterer i møte med akademia. Jeg sammenligner og kontrasterer hvordan disse konsekvensene blir rammet inn av de ulike aspektene av estetikk, etikk og utdanning i fortellingen. Jeg ønsker også å utfordre oppfatningen av at estetikk, etikk og utdanning eksisterer uavhengig av hverandre i disse to romanene. Denne troen, spesielt at estetikk og etikk kan skilles, blir presentert og kritisert i begge romanene. Jeg hevder at i begge romanene blir utdanning presentert som en estetisk handling som medfører etiske konsekvenser. Jeg kaller dette en læringsens estetikk. Begge romanene bruker egne estetiske teknikker gjennom sjanger, intertekstualitet, plott, innstilling osv. for å utforske disse ideene og praksisene. Der er også et overordnet fokus på mimikry som spiller en betydelig rolle i utviklingen av estetikk og karakter. Dette vises i hver av romanene gjennom at karakterene tar på seg roller og henter egenskaper fra hverandre. De henter også estetisk inspirasjon fra bøker og historiske figurer, og ved å adoptere en bestemt mote eller stil. Videre er det også et tilfelle av mimikry mellom de to romanene, eller mer presist, det blir gjort en vurdering av om Brideshead Revisited fungerer som en modell for The Secret History. Dette på grunn av de mange overlappene i karakter, bakgrunn og plott. Det er helt klart likheter mellom de to romanene til tross for at de finner sted i ulike tidsperioder og har forskjellige geografiske innstillinger, henholdsvis England og Amerika.en_US
dc.description.abstractAbstract In this thesis, I conduct a comparative analysis of Evelyn Waugh’s novel Brideshead Revisited and Donna Tartt’s novel The Secret History. Central to my thesis is the relationship between aesthetics, ethics and education in these two novels. Both novels present and assess the different ways in which this triad is imagined and carried out by the social groupings presented in the novels and through the individual characters. Further, each novel embodies a specific version of this relationship from which they conduct their representations and critique. It has been important for my thesis to define exactly how I understand the terms aesthetics, ethics and education. The theoretical framework of my thesis has predominately been determined by the theorists and philosophers presented in the two novels. However, my understanding of aesthetics and how I use it in my thesis is also supported by John Dewey. John Dewey views aesthetics as something we can find in scenes and views of daily life (Dewey, 1980, p. 5-6). In the case of these two novels, it is predominantly explored in the daily life and setting of academia. I have presented ethics as the characters’ “character”, so to speak. I understand this largely to encompass their morality. Regarding education, I have utilised two different understandings of the word. I have referred to education in terms of traditional academic education but also as a learned experience. This allows for different understanding of education, like social and familial education. My goal for this thesis is multifaceted. I consider the ethical repercussions for the characters as they try to achieve and uphold the aesthetics of learning they adopt. I also compare and contrast how these repercussions are framed by the narrative’s different aspects of aesthetics, ethics and education. I intend to contest the view that aesthetics, ethics and education exist independently of one another in these two novels. This belief, especially that aesthetics and ethics can be separated, is presented and criticised in both novels. I argue that in both novels, education is presented as an aesthetic act that brings with it ethical consequences. I call this an aesthetic of learning. Both novels deploy their own aesthetic techniques through genre, intertextuality, plot, setting and so on to explore these ideas and practices. There is also an overarching concern with mimicry that plays a significant role in developing one’s aesthetics and character. This is demonstrated in each of the novels through the characters assuming roles and characteristics from each other as well as from where they draw aesthetic inspiration, i.e., through books and historical figures, adopting a specific fashion or style into their lives. Moreover, there is also a case of mimicry between the two novels, or more precisely, a consideration to be made of whether Brideshead Revisited acts as a model for The Secret History because of the many overlaps in character, backdrop and plot. There are undeniable similarities between the two novels despite them taking place during different periods and having different geographical settings, namely England and America. respectively.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherHøgskulen i Voldaen_US
dc.titleA comparative study of Aesthetics, Ethics and Education in Evelyn Waugh’s Brideshead Revisited and Donna Tartt’s The Secret Historyen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber90en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel