Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorUlvund, Marit
dc.contributor.authorHaagensen, Cecilie
dc.contributor.authorGattenhof, Sandra
dc.date.accessioned2023-12-13T09:24:19Z
dc.date.available2023-12-13T09:24:19Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.isbn978-82-7661-377-3
dc.identifier.issn1891-5981
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3107288
dc.description.abstractForskningsprosjektet #Ungkunst & Framtidsferdigheter hadde to hovedfokus. Den ene var å utvikle og undersøke modeller for samarbeid mellom kunst- og utdanningssektoren, og den andre var å undersøke om kunstprogrammene og lærer-/kunstnersamarbeidet ville fremme framtidsferdighetene kreativitet, samarbeid, kritisk tenkning og kommunikasjon. Det ble gjennomført to kunstprogram i norske ungdomsskoler i 2022 og 2023. Kunstprogram A ble utviklet av et teaterkompani i samarbeid med en lærer og fire kunstnere, og gjennomført i en stor ungdomsskoleklasse med 45 elever i Trondheim. Kunstprogram B er utviklet av en filmskaper i samarbeid med en lærer i en liten ungdomsskoleklasse med 18 elever på Sunnmøre. Et av målene med #Ungkunst & Framtidsferdigheter var å undersøke hvordan ulike klasse- og skolestørrelser fungerte i ulike kunstprogrammer. Kunstprogrammene ble dokumentert gjennom observasjon, intervjuer, spørreskjemaer og elevenes tilbakemeldinger på post-it lapper og tegninger, og materialet ble analysert av forskerteamet. Forskningen fant at av de fire framtidsferdighetene Kreativitet, Samarbeid, Kommunikasjon og Kritisk tenkning, så ble de tre første klart styrket gjennom kunstprogrammene, og Kritisk tenkning til en viss grad. Elevene satte stor pris på samarbeid med kunstnerne. Samarbeidet mellom klasseromlærerne og kunstnere ble også satt pris på av begge parter. Samtidig ser det ut til å være potensiale i et tettere samarbeid og en rolleavklaring i forhold til gjennomføring av kunstprogram. Det er viktig at begge parter får og vil bruke sin kompetanse i gjennomføringen, og at skolens behov og kunstnerlærerens mål og ferdigheter møtes på en god måte. Det er behov for mer forskning for å utforske og ta valg i forhold til mangfoldet av muligheter i omfang, lengde, timeplan for kunstprogram, og for mulige samarbeidsformer mellom lærere og kunstnere.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen i Voldaen_US
dc.relation.ispartofseriesRapport nr. 124
dc.title#Ungkunst og framtidsferdigheter – forskningsrapporten_US
dc.typeReporten_US
dc.source.pagenumber24en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel