Blar i Mastergradsoppgåver på tittel
Viser treff 317-336 av 365
-
Språk i møte med det språklause Ein narrativ og tematisk analyse av Lars Amund Vaages Syngja
(Master thesis, 2015)In this master thesis I have analyzed Lars Amund Vaage's novel Syngja. It was published in 2012 and received good reviews. The main character in the novel is the father of an autistic girl called G, and he is also a ... -
Språk i spagaten. Facebook-språket. Om normert språk og dialekt blant vestlandselevar
(Master thesis, 2014)Language doing the splits In 2014 Facebook climbed to the top of the statistics as the largest media channel in Norway for the first time. Facebook is more used than traditional media, like the television channel NRK 1 ... -
Språk, forteljing og politikk i Kjartan Fløgstads "Kron og mynt"
(Master thesis, 2013)The subject of this thesis is the relation between language, narration and politics in the novel Kron og mynt. Eit veddemål. Questions essential to this examination have been: What characterizes the language in the ... -
Språkleg og kulturelt mangfald. Ein kvalitativ innhaldsanalyse av eit læreverk i norsk i vaksenopplæringa
(Master thesis, 2023)Målet med denne studien har vore å belyse korleis språkleg og kulturelt mangfald kjem til syne i eit læreverk i norsk for vaksne innvandrarar. Utvalet består av tre tekstbøker på språknivåa A1, A2 og B1. I tillegg har eg ... -
Språkskifte ved tre vidaregåande skular i Møre og Romsdal. Påverknad og haldningar
(Master thesis, 2014)The subject of this master’s thesis is language shift, and the particular objective of the study is to gain further insight into why so many pupils give up their written language «nynorsk» in favor of «bokmål», the more ... -
Stolt og pressa. Ei kvantitativ undersøking av haldningar blant nynorskelevar på VG2 i Møre og Romsdal fylkeskommune
(Master thesis, 2018)Denne studien har hatt som føremål å kartleggje haldningar blant elevar med nynorsk som hovudmål. Bakgrunnen for dette har vore eit ynskje om å setje lys på korleis elevane sjølve opplever kvardagen som nynorskbrukarar, ... -
En studie av foresatte sin opplevelse av samarbeidet med skolen etter innføringen av forsterket opplæring
(Master thesis, 2012)Summary The topic investigated concerns early childhood intervention and school- home cooperation. Previous research (Nordahl, 2003, 2007; Johnsen, 2008) has shown that parents whose children struggle academically often ... -
Sykepleieres erfaringer med religion og livssyn i psykiatrisk avdeling
(Master thesis, 2014)Summary The purpose of this study is to gain knowledge of the experiences nurses have with religion and beliefs in psychiatric treatment. The study will focus on their interactions with patients from another religious or ... -
Sykepleierkompetanse og kvalifisering for sykepleie – mellomlederes perspektiv
(Master thesis, 2013)Hensikten med denne studien er å få innsikt i kompetansebehov i sykepleie og kvalifisering for sykepleie i Norge etter at samhandlingsreformen er innført. Denne kunnskapen er viktig for de som har ansvar for å planlegge, ... -
Særemne, sært eller særegent. En studie av fordypningsemnet i norsk på VG3
(Master thesis, 2018)Denne studien tar for seg særemnet/fordypningsemnet i norsk på VG3, slik det fremkommer i læreplanene fra 1974 da videregående skole ble innført for alle og til 2013. I dette arbeidet har jeg sett på hvordan læreplanmålet ... -
Tatere og skolen. En studie av forholdet mellom tatere og skolen. Hva er taternes og skolens erfaringer med skolesituasjonen for elever med taterbakgrunn?
(Master thesis, 2013)Summary The national minority “Travellers and school”, is the topic of my thesis. There has been research on the people since pioneer and social scientist Eilert Sundt first began to take an interest in them in the ... -
Tidlig innsats. Spesialpedagogisk hjelp til førskolebarn med cochleaimplantat (CI)
(Master thesis, 2013)Summary The extent of support regarding special education in this survey, both in regards to special education and assistants/educators, varies extremely. How much special education a child with CI receives, might look ... -
Tilpasset opplæring for flerspråklige elever. En kvalitativ studie av læreres og spesialpedagogers erfaringer med tilpasset opplæring for flerspråklige elever med vetdtak om spesialpedagogikk
(Master thesis, 2022)Abstract The purpose of this master’s thesis is to investigate how teachers and special educators adapt their teaching for multilingual students with special educational needs. In recent years, Norway has had an increasing ... -
To sider av samme sak. En undersøkelse av fortellertekniske forskjeller mellom nyheter presentert på TV og Facebook
(Master thesis, 2018)Denne oppgaven er en undersøkelse av fortellertekniske forskjeller mellom NRKs TV-reportasjer og videoer på Facebook der samme nyhetssak skal formidles. I tillegg til å se på de konkrete forskjellene har målet vært å ... -
Traumatiserte minoritetselever i norsk skole
(Master thesis, 2014)Summary The aim of this study is to examine how traumatized minority students are received in Norwegian schools. How can we identify these students? What is being done to help them? The study has used the triangulation ... -
Traumebevisst omsorg og livsmestring i skolen. En kvalitativ studie av skolepersonell sine refleksjoner rundt traumebevisst omsorg og livsmestring i skolen
(Master thesis, 2021)Sammendrag Målet med denne studien har vært å utforske skolepersonells refleksjoner rundt traumebevisst omsorg i den ordinære skolen. Traumebevisst omsorg (TBO) er etablert i flere spesialskoler og ved flere spesialavdelinger ... -
Trå oss ikke for nær! Møter mellom «high class» og allmuen i Romsdalen 1860–1926.
(Master thesis, 2014)Summary The following essay will consider the cultural encounter between representatives of the upper class from foreign countries, mainly British citizens, and the local lower class people in the valley of Romsdalen on ... -
Tverrsektoriell samskaping – veien til bedre gjennomføring i videregående opplæring?
(Master thesis, 2017)Formålet med denne studien har vært å finne ut hvordan aktørene som hjelper de unge gjennom utdanningen sin samskaper for at gjennomføringen skal bli bedre, i videregående opplæring. Dette er et aktuelt tema som er viktig ...