• English
    • norsk
  • English 
    • English
    • norsk
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Høgskulen i Volda
  • Mastergradsoppgåver
  • Helse- og sosialfag
  • View Item
  •   Home
  • Høgskulen i Volda
  • Mastergradsoppgåver
  • Helse- og sosialfag
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En praksis basert på kunnskap - . En kvalitativt orientert studie om hvordan intensivsykepleiere beskriver sitt kunnskapsgrunnlag for praksisutøvelse

Bringsvor, Heidi B.
Master thesis
Thumbnail
View/Open
bringsvor_master.pdf (1.610Mb)
Permanent link
http://hdl.handle.net/11250/153782
Issue date
2012-05-30
Metadata
Show full item record
Collections
  • Helse- og sosialfag [42]
Abstract
Bakgrunn: Dagens samfunn blir beskrevet som et kunnskapssamfunn, hvor det også stilles

krav om at sykepleien skal være basert på oppdatert kunnskap fra forskning. Kunnskapsbasert

praksis kan sees som en dominerende diskurs innen sykepleien som profesjon i dag, og blir av

enkelte beskrevet som sykepleiens svar på den evidensbaserte medisinen. Samtidig er det

fortsatt debatt innen profesjonen knyttet både til evidensbegrepet og til kunnskapsbasert

praksis- begrepet. Med dette som bakteppe ønsket jeg å se nærmere på hvordan

intensivsykepleiere beskrev sitt kunnskapsgrunnlag for praksisutøvelse, for så å se dette i

relasjon til kunnskapsbasert praksis.

Metode: Studien er kvalitativt orientert. Det er gjennomført fire fokusgruppeintervju av totalt

tjue informanter ansatt ved fire intensivavdelinger, fordelt på tre sykehus. Ingen av

intensivavdelingene var ved universitetssykehus. Data ble tatt opp på lydbånd, transkribert og

analysert ved hjelp av systematisk tekstkondensering, som beskrevet av Malterud (2003), før

de presenteres her og videre relateres til teoretiske perspektiv og tidligere forskningsfunn.

Funn: Intensivsykepleierne beskrev et integrert og helhetlig kunnskapsgrunnlag, der

kunnskaper fra ulike kilder bindes sammen i en praktisk syntese. Funnene beskrives inndelt i

følgende hovedgrupper: teoretisk kunnskap, kunnskap fra utdanning og kurs,

erfaringskunnskap, kunnskap tilegnet gjennom samhandling og brukermedvirkning. Selve

begrepet kunnskapsbasert praksis angir flertallet av informantene at de ikke kan definere

eksakt, men informantene vektlegger i sine beskrivelser alle de aspektene som er inkludert i

begrepet, samt andre kunnskapskilder i tillegg.

Konklusjon: Intensivsykepleiernes kunnskapsgrunnlag for praksisutøvelse er et sammensatt

fenomen. Studiens funn antyder videre at kunnskapsbasert praksis- begrepet kan sees som å

fange opp viktige nyanser ved fenomenet, samtidig som det ikke nødvendigvis er dekkende

for fenomenet som helhet.
 
Summary

Background: The society today can be described as a knowledge-society, which also

includes demands that nursing should be based on best evidence derived from scientific

inquiries. Evidence based practice could be seen as the nursingprofessions answer to evidence

based medicine. At the same time there is still an ongoing debate within the nursingprofession

related to both the meaning of the “evidence”-concept and what is meant by

“evidence based practice” in nursing. With this in mind I wanted to explore how intensive

care nurses described their knowledgefoundation for their nursing practice, and then relate

this to the concept of evidence based practice.

Method: This study is qualitative orientated. Four focus group interviews were conducted,

with a total of twenty participants, divided on four different intensive care units. The intensive

care units differed in size and were placed at three different hospitals. None of the hospitals

were university hospitals. The interviews were recorded, transcribed and analyzed by

systematic-text-condensation, as described by Malterud (2003), before being presented and

further on linked to theory and previous scientific knowledge.

Findings: The intensive care nurses described their knowledge as integrated and holistic,

where knowledge derived from different sources was connected in a practical synthesis. The

results are described divided into the following main groups: theoretical knowledge,

knowledge derived from education and courses, experience-based knowledge, knowledge

derived from interaction with others and userparticipation. Most participants could not give an

exact definition of evidence based practice, but at the same time they described all the aspects

included in the concept when formulating their knowledgefoundation for practice, and

additional they also described other sources for knowledge.

Conclusion: Intensive care nurses knowledgefoundation for nursing-practice is a complex

phenomenon. Furthermore, findings in this study indicate that evidence-based practice can

capture some important aspects of the phenomenon, but at the same time it does not

necessarily cover the descriptions of the knowledgefoundation entirely.
 

Contact Us

Privacy policy
Powered by DSpace software

Service from Unit
 

 

Browse this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsBrowse ArchiveCommunities & CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us

Privacy policy
Powered by DSpace software

Service from Unit