En praksis basert på kunnskap - . En kvalitativt orientert studie om hvordan intensivsykepleiere beskriver sitt kunnskapsgrunnlag for praksisutøvelse
Master thesis

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/11250/153782Issue date
2012-05-30Metadata
Show full item recordCollections
- Helse- og sosialfag [42]
Abstract
Bakgrunn: Dagens samfunn blir beskrevet som et kunnskapssamfunn, hvor det også stilles
krav om at sykepleien skal være basert på oppdatert kunnskap fra forskning. Kunnskapsbasert
praksis kan sees som en dominerende diskurs innen sykepleien som profesjon i dag, og blir av
enkelte beskrevet som sykepleiens svar på den evidensbaserte medisinen. Samtidig er det
fortsatt debatt innen profesjonen knyttet både til evidensbegrepet og til kunnskapsbasert
praksis- begrepet. Med dette som bakteppe ønsket jeg å se nærmere på hvordan
intensivsykepleiere beskrev sitt kunnskapsgrunnlag for praksisutøvelse, for så å se dette i
relasjon til kunnskapsbasert praksis.
Metode: Studien er kvalitativt orientert. Det er gjennomført fire fokusgruppeintervju av totalt
tjue informanter ansatt ved fire intensivavdelinger, fordelt på tre sykehus. Ingen av
intensivavdelingene var ved universitetssykehus. Data ble tatt opp på lydbånd, transkribert og
analysert ved hjelp av systematisk tekstkondensering, som beskrevet av Malterud (2003), før
de presenteres her og videre relateres til teoretiske perspektiv og tidligere forskningsfunn.
Funn: Intensivsykepleierne beskrev et integrert og helhetlig kunnskapsgrunnlag, der
kunnskaper fra ulike kilder bindes sammen i en praktisk syntese. Funnene beskrives inndelt i
følgende hovedgrupper: teoretisk kunnskap, kunnskap fra utdanning og kurs,
erfaringskunnskap, kunnskap tilegnet gjennom samhandling og brukermedvirkning. Selve
begrepet kunnskapsbasert praksis angir flertallet av informantene at de ikke kan definere
eksakt, men informantene vektlegger i sine beskrivelser alle de aspektene som er inkludert i
begrepet, samt andre kunnskapskilder i tillegg.
Konklusjon: Intensivsykepleiernes kunnskapsgrunnlag for praksisutøvelse er et sammensatt
fenomen. Studiens funn antyder videre at kunnskapsbasert praksis- begrepet kan sees som å
fange opp viktige nyanser ved fenomenet, samtidig som det ikke nødvendigvis er dekkende
for fenomenet som helhet. Summary
Background: The society today can be described as a knowledge-society, which also
includes demands that nursing should be based on best evidence derived from scientific
inquiries. Evidence based practice could be seen as the nursingprofessions answer to evidence
based medicine. At the same time there is still an ongoing debate within the nursingprofession
related to both the meaning of the “evidence”-concept and what is meant by
“evidence based practice” in nursing. With this in mind I wanted to explore how intensive
care nurses described their knowledgefoundation for their nursing practice, and then relate
this to the concept of evidence based practice.
Method: This study is qualitative orientated. Four focus group interviews were conducted,
with a total of twenty participants, divided on four different intensive care units. The intensive
care units differed in size and were placed at three different hospitals. None of the hospitals
were university hospitals. The interviews were recorded, transcribed and analyzed by
systematic-text-condensation, as described by Malterud (2003), before being presented and
further on linked to theory and previous scientific knowledge.
Findings: The intensive care nurses described their knowledge as integrated and holistic,
where knowledge derived from different sources was connected in a practical synthesis. The
results are described divided into the following main groups: theoretical knowledge,
knowledge derived from education and courses, experience-based knowledge, knowledge
derived from interaction with others and userparticipation. Most participants could not give an
exact definition of evidence based practice, but at the same time they described all the aspects
included in the concept when formulating their knowledgefoundation for practice, and
additional they also described other sources for knowledge.
Conclusion: Intensive care nurses knowledgefoundation for nursing-practice is a complex
phenomenon. Furthermore, findings in this study indicate that evidence-based practice can
capture some important aspects of the phenomenon, but at the same time it does not
necessarily cover the descriptions of the knowledgefoundation entirely.